Målgruppen er B2B-markedet, men meget af inspirationen bag firmaet er fundet på B2C-markedet, hvor mange virksomheder har et stort fokus på bæredygtighed, ansvarlig produktion og lækkert design. De tre stiftere bag virksomheden, Esben Sonne-Frederiksen, Mads Christian Aagaard og Jesper Rossen Hansen, havde længe gået og tænkt over, hvorfor der ikke fandtes et cool merchandise-brand på det danske marked.
Et brand, hvor både æstetik, bæredygtighed, kvalitet og en god personlig service harmonerer. Det fik dem til at tro på, at de kunne designe, producere og udvikle langt bedre og mere ansvarlige merchandiseprodukter end dem, der allerede fandtes på markedet.
Hvorfor turtle?
Navnet på virksomheden faldt på turtle®, fordi det indkapsler tankerne med brandet — en skildpaddes langsomme bevægelser refererer til turtles® tilgang til ‘slow fashion’, og dens lange levetid refererer til turtles® fokus på kvalitetsbevidste produkter, der skal kunne holde i mange år.
Erfaringen med indkøb af produkter kommer fra Jesper, Mads og Esbens mange år i modebranchen, hvor de var vidne til, hvor meget priserne blev presset ned, og hvor ofte der blev gået på kompromis med kvaliteten. De erfarede, at for at lave et godt produkt skal alle i værdikæden være glade. Jesper Rossen Hansen, medstifter og salgs- og marketingdirektør, uddyber:
- Da vi indså, hvor hensynsløs merchandise-branchen var, besluttede vi os for at bruge vores viden fra modebranchen og redefinere hvad merchandise er — lige fra at finde frem til de rette leverandører til at designe og udvikle produkterne og yde en god, personlig service.
- Det er super fedt at opleve, at folk også har lyst til at gå med deres firmas eller andre firmaers merchandise i fritiden, mener folkene bag turtle® Foto: PR
Skaber fællesskab
De fleste af turtles® produkter bliver produceret eller indkøbt i Europa. Deres mest solgte produkt, den klassiske T-shirt, er designet af turtle® og bliver produceret i Tyrkiet i 100% europæisk GOTS-certificeret bomuld.
De tre stiftere oplevede hurtigt på deres rejse med turtle®, hvor vigtig merchandise er for en virksomheds kultur, og hvordan det er med til at skabe et fællesskab og samhørighed blandt medarbejderne, som også er en af grundene til, at kunderne vender retur, og at turtle® på få år har bygget en millionforretning op og fortsætter med at opleve en fremadstormende vækst.
- Den bedste blåstempling af vores produkter sker helt sikkert uden for arbejdstiden. Det er super fedt at opleve, at folk også har lyst til at gå med deres firmas eller andre firmaers merchandise i fritiden. Det er med til at vise, at med den tilgang vi har til merchandise hos turtle®, skaber vi nogle produkter, som ikke blot ender bagerst i skabet, eller kun bliver taget frem til firmaarrangementer, konstaterer Jesper Rossen-Hansen.
turtles® kunder tæller blandt andet virksomheder som Coffee Collective, MobilePay, Lunar og Noma. Deres ambition er at være landets førende ‘go-to’ brand, når det kommer til kvalitetsmerchandise, og på sigt at udvide til flere markeder i Europa, heriblandt Tyskland.