Den farvestrålende poke bowl har vundet indpas hos kunder i hele Danmark. Det sunde og nemme alternativ til aftensmaden til favorable priser har gjort OLIOLI til en af københavnernes fortrukne take-away-måltider, og virksomheden solgte således 432.151 Poké Bowls i 2020.
Selvom Coronakrisen også har skabt udfordringer for den danske take-away virksomhed, kigger de nu ind i en mere positiv fremtid, hvor krisen i den grad er aftagende. Og forventningerne er høje.
- Som alle andre i storbyerne er vi selvfølgelig påvirkede af Coronakrisen. Det kan ses på det færre antal turister i byen, og det mærkes også på vores restauranter. Men vi har til gengæld oplevet en enorm opbakning under Coronakrisen og nedlukningen i vinters. Kunderne er strømmet til butikkerne i så høj grad, at vi faktisk ligger på niveau med de foregående år, fortæller Nicolai Suwinai Nielsen, Co-Founder & CEO i OLIOLI.
De sunde og friske salatbowler med fisk eller bare grøntsager har vundet stor indpas herhjemme som et sundt og nærende måltid og/eller en stor snack. Foto: Privat
De mange glade kunder har betydet, at OLIOLI har igangsat en række investeringsprojekter til at komme godt ud af krisen.
- De lån, vi har fået igennem Vækstfonden, har været med til at finansiere vores vækst siden 2018, hvor vi åbnede butik nummer to. I dag har det gjort, at vi har kunnet fortsætte vores mission om at sprede glæde i flere dele af København, og vil forhåbentlig også ske i andre dele af Danmark, samt udover landets grænser. Et af vores mål er at blive et internationalt brand, som kan sprede glæde på tværs af landegrænser, og her er Vækstfonden med til at realisere målet, konstaterer Nicolai Suwinai Nielsen.
I 2017 begyndte mad-eventyret for de to venner, et eventyr som langt fra er slut. Foto: Privat
Lån til at igangsætte nye investeringsplaner
Siden åbningen af deres første butik på Frederiksberg i 2017 er det gået stærkt for OLIOLI, hvoraf de første 10.000 bowls blev solgt på bare to måneder. I april 2021 kunne de åbne op for deres niende butik i København, og med et friskt COVID-19-lån fra Vækstfonden er det tid til en yderligere ekspansion af forretningen.
Per Vesterholm Møller, erhvervskundechef i Vækstfonden:
- Det er helt afgørende for turismeindustrien i Danmark, at vi holder gang i virksomheder som OLIOLI, der skaber oplevelser til store og små og skaber arbejdspladser og vækst til glæde for det danske samfund. Coronakrisen har medført, at branchen er hårdt ramt, hvorfor vi er glade for at kunne bidrage med finansiering hertil.
Om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.