Startuppet Candeno A/S blev stiftet i 2018 af direktør Matias Bøgvad Appel, der sammen med sine co-founders på kort tid har bygget en web-applikation, som de har solgt ind hos 25% af de danske kommuner samt a-kasser og uddannelsesinstitutioner. Virksomheden rejste i 2020 en millioninvestering af en gruppe business angels og har på ganske kort tid ramt 15.000 aktive brugere og en MRR på 400.000 kr.
Nu vil de via et sub-brand investere væksten i at indtage det globale marked med en B2C platform.
- Jobsøgning er en svær størrelse for mange. Det er en stressende periode i ens liv, hvor man kan miste en del af sin identitet. Det forsøger vi at hjælpe folk med - og de vil vi nu gøre på et globalt plan. Vores software er en jobsøgningsplatform fra A-Z, hvor man via de nyeste teknologier har samlet alt i en jobsøgningsproces set fra brugerens perspektiv, siger Matias Bøgvad Appel.
Hele Candeno-holdet – alle er fuldtid på projektet og har været det siden starten af 2020. Foto: Candeno
Platformen er baseret på en freemium-model, hvor jobsøgere kan benytte sig af en række standardfunktioner og herefter upgrade til premium funktioner, hvis behovet er der.
- For mange jobsøgende er det en hård proces og ofte bruger man meget tid på de små detaljer i stedet for at bruge tiden på det, som reelt tæller. Nemlig at få søgt en masse jobs og branding af sig selv. Alle de små tidskrævende detaljer og sparring heromkring kan vi hjælpe med".
Skal være bedre end de internationale konkurrenter
På et internationalt plan får Candenos nye sub-brand jobido.io nye hårde konkurrenter som resume.io og novoresume.com, men det ryster ikke det danske start-up.
- Vi er med på, at der er ekstremt hård konkurrence på det internationale marked. Især fra spillere, som er gode til at hjælpe med den klassiske CV-builder, hvor jobsøgende kan bygge grafiske CV-skabeloner. På sigt tror vi ikke, at jobsøgende udelukkende skal have hjælp til at bygge et CV, som herefter kan omdannes til PDF. Vi tror, at jobsøgning bliver mere komplekst og det er her vi har set et hul i markedet, mener Matias.
Stemningen er afslappet i det hyggelige kontor i hjertet af Aarhus. Her ses Gustav Tornby til venstre samt Design Lead Frederik Sander Brandt. - Vi forsøger at have en meget loose stemning, hvor alle har stor indflydelse pa° dagens gang og hvilke projekter, vi skal prioritere. Foto: Candeno
- Hvordan tjener I penge på det her?
- Vi sælger det ind som et subscription-based produkt, hvor kunderne betaler alt efter hvor mange brugere de har aktive per måned. Man har altid et minimums step, som man betaler for. På sigt vil vi også gerne sælge produktet i Sverige og Norge samt til privatpersoner i hele Europa.
- Hvem er I i teamet?
- Vi er 12 i alt indtil videre. 4 founders, hvor to kommer fra en kommerciel baggrund og de to andre har teknisk baggrund. Derudover har vi 8 dygtige ansatte, som hver dag leverer stor værdi for vores kunder.
Foto: Candeno
Hvad er Candeno?
Candeno blev stiftet tilbage i august 2019 af Matias Bøgvad og Mads Blom. Dengang hed navnet CVHelpr og hjemmesiden tilbød jobsøgende hjælp til deres CV og ansøgninger. Spoler vi tiden toethalvt år frem i tiden, så er overskriften egentlig stadigvæk den samme, men under nyt navn. Candeno tilbyder stadig jobsøgende hjælp til CV og ansøgninger, men nu tilbydes hjælpen ikke til private, men i tæt samarbejde med et udvalg af landets 92 jobcentre.
Webinarer, en omfattende onboarding-proces ude hos jobcentrene, live-chat og feedback til de godt 15.000 brugere, der har været igennem processen i 2020, har gjort, at Candeno i juli måned ed rykkede på nyt kontor i Aarhus.
Læs mere her