Aarhus-virksomheden Kanpla har hentet 60 mio. kr. til at sætte yderligere skub i sin internationale ekspansion i Europa og USA. Pengene kommer fra en række kendte investorer, heriblandt Kræn Østergaard Nielsen, der er imponeret over, Kanplas vækst og har en “stor tro på, hvad teamet kan opnå ved at gå ind på det amerikanske marked”.
Undersøgelser viser, at kun en fjerdedel af virksomheder kræver i dag, at deres medarbejdere er på kontoret fuld tid.
Dette skifte har skabt nye forventninger til arbejdspladserne, som nu skal tilbyde mere end blot et sted at arbejde. Her spiller mad en stadig vigtigere rolle ved at bidrage til events, møder og sociale interaktioner blandt kolleger. Men med stadig stødt stigende antal hybridmodeller, har efterspørgslen efter fleksible kantinetjenester aldrig været større.
- Som arbejdskulturen ændrer sig, oplever kantinerne udfordringer som madspild, nye forventninger til kantineoplevelsen og unødigt manuelt arbejde. Vi mener, at software kan løse disse problemer og hjælpe kantiner verden over med at spare tid, reducere madspild og gøre arbejdspladsen til et attraktivt sted at være, siger Jonas Gøttler, COO og en af de fire medstiftere.
Ekspanderet på under to år
Og det er gået stærkt for den lille virksomhed. På mindre end to år har Kanpla udvidet sin forretning fra Danmark til hele 10 lande i Europa, herunder Norge, Sverige, Storbritannien og Holland. Platformen bruges i dag af over 3.000 arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner, heriblandt Novo Nordisk, B&O og Mærsk, og har over 250.000 aktive brugere.
- Vores platform gør det muligt at levere mere personlige oplevelser, håndtere svingende besøgstal bedre og reducere madspild, konstaterer Peter Bæch, CEO & medstifter.
USA er den store joker
Med en anslået markedsværdi på over $53 mia. årligt repræsenterer USA en betydelig del af den globale kantineindustri, så det er et overordentligt interessant marked for Kanpla, der allerede næste år vil entrere det marked.
Kanpla har lige nu 45 ansatte, men regner med at fordoble det antal det kommende år.
- Jeg er imponeret over Kanplas vækst det sidste halvandet år. De fremskridt, de har lavet, er utroligt flotte, og det giver mig en stor tro på, hvad teamet kan opnå ved at gå ind på det amerikanske marked, fortæller investor Kræn Østergaard Nielsen.
Udover Kræn Østergaard Nielsen er også Lasse Guldsborg (Astralis og Clio Online), Janus Behn Sørensen (Clio Online) og den hollandske investeringsfond henQ blandt investorerne.