På den populære app for brugt børnetøj og andet udstyr, Reshopper, er børnecykler fra mærket Woom til salg for op til 3.500 kroner. Andre annoncer efterlyser cykler fra mærket i specielle farver. Og i gadebilledet kan du spotte børn hjulende afsted på cyklerne i det genkendelige design: hvide aftegninger kombineret med en pang-farve som rød, gul, grøn, blå eller lilla.
Woom en af tidens hotteste cykelmærker til børn herhjemme. Og det gælder ikke kun i Danmark, for Woom er markedsleder i Østrig, i top fem af markedsledende børnecykelbrands i Tyskland og Schweiz og har derudover et stærkt etableret brand i USA. Nu er sigtet rettet mod at investere og styrke positionen på det danske marked.
CEO Paul Fattinger siger: - Vi accelererer nu i Danmark og på en række andre europæiske markeder. Vi er i konstant udvikling og innoverer på alle områder – hvilket fortsat er en succesfaktor for os...
For ja, det hele startede med udvikling og innovation, da en østrigsk cykelentusiast ikke kunne finde en ordentlig cykel til sine børn.
Byggede cykler i sin garage
I 2011 var industriel designer Christian Bezdeka lige blevet far, og som cykelnørd var han ikke tilfreds med børnecyklerne på markedet. De var for tunge og ikke speciallavet til børns behov og evner, der hurtigt ændres i takt med, at de vokser, så han begyndte at arbejde på at bygge cykler til sine egen søn.
Samme år mødte han cykelentusiast Marcus Ihlenfeld med en baggrund inden for marketing, statistik og business, som blev ellevild med hans idé om højkvalitetscykler designet til børn. Og Marcus havde store ambitioner for idéen. Snart slog de sig sammen og begyndte at udvikle den perfekte børnecykel.
Året efter havde de bestilt deres nyudviklede komponenter hjem, og mændene samlede selv 40 cykler i Marcus Ihlendfelds garage. Næste dag var alle cykler solgt. Nu vidste østrigerne, at de havde fat i det helt rigtige.
International virksomhed
I 2013 etablerede de officielt virksomheden Woom og fra da af var mændene seriøse om at få virksomheden ud over rampen. De sagde deres faste jobs op, stod selv for at samle over tusind cykler i garagen, deres ellers hjemmegående hustruer bakkede op ved at tjene penge til familierne, og de første år kørte virksomheden med underskud for at slå ordentligt igennem på børnecykelmarkedet.
På blot 10 år er Woom gået fra at være en lille start-up-virksomhed i en garage i Østrig til at være en stor international virksomhed, repræsenteret i mere end 30 forskellige lande på verdensplan.
Wooms opskrift på succes er at designe lette og højkvalitetscykler, der er omhyggeligt konstrueret, og hvor hver detalje er skræddersyet til børns proportioner og behov.
Opskriften virker, for i 2021 trillede cykel nummer 500.000 ud over Wooms produktionslinje, sidste år rundede omsætningen for første gang 100 millioner euro på et år, og i marts 2023 blev cykel nummer 1.000.000 fremstillet.
Med den øgede indsats på at erobre markedsandele i Danmark og andre markeder ser væksteventyret ikke ud til at slutte lige foreløbig.