Politiet havde ekstra meget at lave, da julebryggen fredag aften landede på de mange værtshuse og diskoteker landet over. Alligevel understreger Carlsberg, at J-Dag stadig handler om at have det sjovt.
- Vi synes selvfølgelig ikke, at det er fedt, at der er få mennesker, der ødelægger det for de mange, siger marketingsdirektør for Carlsberg, Kirsten Ægidius, til Ritzau.
- For målet med J-Dag er, at de mange mennesker, der er ude på dagen, får en sjov aften, hvor de hygger sig med deres venner, tilføjer hun.
Dagen derpå melder flere politikredse dog om adskillige spiritusanholdelser, voldsepisoder og slagsmål. Ligeledes er det meldt ud, at der blev sat ekstra politi ind, fordi det var J-dag, ligesom man vil gøre til fodboldkampe, julefrokoster og nytårsaften.
Ifølge rusmiddelsekspert Henrik Rindom er det ikke nødvendigvis fordi, der bliver drukket ekstra meget på J-Dag, at politiet har haft ekstra travlt.
- Det er nok mere et spørgsmål om, at konceptet hiver flere folk i byen på samme tid, og det øger risikoen for ballade, siger han.
Henrik Rindom forklarer, at danskerne kan lide at feste, og det appellerer konceptet til. Til gengæld finder han det ikke hensigtsmæssigt, at julebryggen bliver delt ud gratis og foreslår, at det forbydes.
Ifølge Kirsten Ægidius kan man sagtens overveje at stoppe med at dele juleøllene ud gratis. Men samtidig understreger hun, at J-Dag ikke bare handler om gratis øl, ligesom Carlsberg ikke har ansvar for, hvor mange de enkelte salgssteder selv vælger at dele ud.
- Det er ikke sådan, at det kun er os så, der bestemmer, hvor mange øl der deles ud. Men det er klart, at vi kan overveje at stoppe med at bevilge det, siger hun.
- Dog skal det siges, at der også bliver delt ud af andet end øl. I år kom vi for eksempel af med 84.000 nissehuer, og det understreger, at der er mere til den her tradition end blot gratis øl. Og det vil vi gerne holde fast i, tilføjer hun.
/ritzau/