Administration 

Brødre efter 10 år med webshop: Det har vi lært

Iværksætteri
to brødre foran firmaskilt
Christian og Nicolai Østergaard fortæller om deres 10 år med at opbygge en succesrig webshop.

To iværksætter-brødre bag online møbelbutik fejrer 10-års jubilæum. Nu deler de ud af deres erfaringer.

Virksomheden BOBOonline bestod engang af bare to mand, et beskedent sortiment, en simpel webshop, man i dag ville kalde forældet, og, hvor man ikke tog mange flere initiativer end, hvad nødvendigt var. 

I dag har virksomheden udviklet sig til en virksomhed med mere end 20 medarbejdere til at håndtere 20.000 forskellige varer fra 50 leverandører og udføre nye tiltag samt jævnlige opdateringer og optimeringer til en moderne webshop.

For meget er sket på 10 år – det kan Christian og Nicolai Østergaard, der til daglig driver BOBOonline, skrive under på. Derfor giver de i anledning af virksomhedens 10 års jubilæum som webshop, vil give et indblik i deres rejse til, hvor de er i dag, og dele deres personlige tips og tricks til at få succes i skiftende og krævende tider. 

Hvor intet vover, intet vinder

Den 14. oktober 2010 så BOBOonline første gang dagens lys. Hvad, der førhen var kendt som en fysisk butik, blev fra denne dag en udelukkende online møbelbutik i form af et skift i forretningskonceptet. I takt med årstidernes skift og årenes løb, blev opgaven større, og de forhenværende virksomhedsejere, Mads og Bo Daugaard, havde ikke længere mulighed for at drive virksomheden videre, hvorfor de satte den til salg.

Samme år, i 2015, var brødrene, Christian og Nicolai Østergaard, på udkig efter et nyt projekt at kaste sig over efter at have drevet en anden webshop bestående af sportsarmbånd, action kameraer og anden trådløs elektronik. De to brødre var på daværende tidspunkt i gang med deres studier, men det kunne ikke afholde deres nysgerrige sind fra at se nærmere på salget af BOBOonline. 

Tankerne begyndte at vandre, og drømmene fik vokseværk. Christian og Nicolai kunne ikke dy sig. Hvor intet vover, intet vinder, tænkte de. 

Virksomheden blev overdraget, og et nyt kapitel kunne starte. Flere elementer måtte tages op til overvejelse, for markedet havde ændret sig, og virksomheden skulle følge med tiden. Men de havde en plan og en vision. 

En ny begyndelse

Med i rygsækken havde brødrene begge en uddannelse til markedsføringsøkonom.  Nicolai havde en såkaldt top-up i Innovation & Entrepreneurship, mens Christian havde en top-up i International salg & Markedsføring. Ingen af disse uddannelser havde dog givet dem den fornødne læren eller viden om e-handel, hvorfor de to brødre måtte lære det meste i praksis, da de i 2016 overtog BOBOonline - en af de første virksomheder, der begyndte at sælge møbler online i Danmark. 

På daværende tidspunkt havde virksomheden ingen ansatte, et beskedent varesortiment og en forældet hjemmeside tiden taget i betragtning. Første trin var dog at flytte lageret, som brødrene Østergaard flyttede til deres hjemby, Roslev, hvor de havde nogle gode kontakter i forhold til opbygning af lager. Herfra leverede de varer til hele landet på egen hånd og med egen bil. 

- Jeg tror, vi var Danmarks mest ufleksible webshop i forhold til levering og afhentning af møbler med kun én bil til at klare det hele, fortæller Nicolai Østergaard og trækker på smilebåndene.

Brødrene fandt dog hurtigt ud af, at det både var en besværlig og ufleksibel løsning, når varer skulle returneres fra København. Derfor valgte de at bringe flere transportører ind i virksomheden, der kunne løfte opgaven og at levere varer på daglig basis. 

to brødre sidder ved hver deres computer
Brødrene driver i dag en webshop med 20.000 varer fra 50 forskellige leverandører
 

I dag har BOBOonline to medarbejdere på lageret, seks medarbejdere på kontoret og to studentermedhjælpere i Roslev samt kontor ud til Aalborg Havnefront, hvorfra to studentermedhjælpere og otte praktikanter hver dag arbejder på at opdatere og optimere BOBOonline.dk, hvor 20.000 forskellige varer fra omkring 50 leverandører ligger. 

Et uforløst potentiale

Da Christian og Nicolai Østergaard overtog den online møbelbutik, var det ikke en webshop, de forventede, at store danske brands som Bloomingville og Broste Copenhagen ville ligge på. I dag er virkeligheden dog en anden. 

Brødrenes  overbevisning er, at hjemmesiden skal kunne byde på al tænkelig information, når folk handler online. Derfor er der heller ikke sparet på produktbeskrivelserne, da det ifølge de to efterhånden erfarne iværksættere er en motivationsfaktor for kunderne. 

Holdningen er, at det skal være en informativ og sjov oplevelse at handle online, og derfor sørger de også for at variere webshoppens indhold fra tid til anden. Det indebærer blandt andet et lykkehjul og en julekalender, som også linkes til i de nyhedsbreve, kunder og følgere får tilsendt.

For selvom spekulationerne om, hvorvidt nyhedsbrevene er på vej ud, fylder meget i diverse erhvervsmagasiner, er man hos BOBOonline ikke i tvivl. Nyhedsbreve hitter, og i virksomheden benytter man det til at inspirere og vedholde sine kunder. 

For at undgå, at nyhedsbrevet havner i papirkurven, tester brødrene med jævne mellemrum hvilke emnelinjer og budskaber, der virker. Eksempelvis er julekalenderen en god måde at belønne samt skabe interaktion med kunder og følgere. 

- De kommer tilbage på webshoppen, og vi oplever, at det skaber en positiv association mellem dem og os,” fortæller Nicolai Østergaard. 

Derudover forsøger Christian og Nicolai Østergaard at møde de potentielle kunder ved at være aktive og skabe indhold på Pinterest, hvor man ofte søger inspiration til blandt andet boligindretning. For undersøgelser viser, at cirka 83% af brugerne gør et køb efter, de har set et brands’ content, mens 48% udelukkende bruger Pinterest til shopping. Det er derfor vigtigt for virksomheden at etablere og synliggøre sig på mediet.

- Vi forsøger at være meget synlige på sociale medier i forhold til branding. Derudover får vi rigtig mange besøgende på siden gennem Google-søgninger, såsom annoncer, organiske resultater og affiliate partnere, fortæller Christian Østergaard. 

Vejen til succes 

Brødrene har erfaret, at god kundeservice, et differentieret sortiment, funktionel logistik, automatisering og gode medarbejdere er nogle af grundstenene til effektiv virksomhedsledelse. Skal virksomheden have succes udover det sædvanlige, kræver det dog mere af den enkelte virksomhed. Man må være kreativ, omstillingsparat, tænke ud af boksen samt opsøge og gribe de forretningsmuligheder, der byder sig.

Et oplagt eksempel herpå er virksomhedens etablering på det grønlandske marked, hvor de har vokset sig til den største møbelleverandør i Grønland gennem Pisisa.gl.  

- Det var et marked, der ikke var så mange, som tænkte på, så derfor var det et ganske interessant emne. Vi kunne se, at der var et større potentiale end det, der blev udnyttet. Derfor valgte vi at imødekomme efterspørgslen og begynde at udbyde vores møbler til Grønland, og det var tydeligvis en god ide, fortæller Nicolai Østergaard. 

Dét har givet dem blod på tanden til udvide til andre markeder, og for fremtiden har brødrene Østergaard store planer:

- Vi skal gerne starte op på Færøerne, i Sverige og muligvis Norge. Derudover starter vi vores eget brand, NocNoi, som vi er i gang med at lave en separat hjemmeside til, men vi vil også forhandle møblerne på BOBOonline, fortæller Christian Østergaard, der sammen med sin bror har et mål om at blive Danmarks førende online møbelbutik. 

en dreng på en mountainbike
Iværksætteri

Nye børnecykler tager danske storby-forældre med storm

3 mænd kigger på en skærm i solen
Iværksætteri

De gør din oversigt over tilbud nemmere

en smilende mand
Iværksætteri

Christian har opfundet et genialt tørrestativ

to mænd på en trappeopgang
Iværksætteri

De har kæmpe succes efter kun 4 år

fire personer stillet op til fotografering
Iværksætteri

Løver bed på

den gode historie

En massør og en klient
Iværksætteri

Løvens Hule-firma har medvind med virksomhedsmassage 

Fire mænd står op ad en bil
Iværksætteri

Bilnørder fik to løver med på vognen

fire mænd på stribe
Iværksætteri

Så du Løvens Hule:

Fik en million til genbrug

Fire personer holder forskelligt værktøj i hånden
Iværksætteri

To kvinder med én mission:
Alle kan bygge selv

En bog på et bord
Iværksætteri

Ny bog skal få flere til at springe ud som selvstændig

en pakke skifter hænder
Iværksætteri

Færrest antal nye virksomheder i ti år

6 smilende kvinder med hver sin pris
Iværksætteri

Flot pris til tre danske kvindeejede virksomheder 

Fire personer ved en mur smiler
Iværksætteri

Danske App-mestre

to smilende mænd i en park
Iværksætteri

De fik 22 millioner til at revolutionere retsvæsenet

to ved et bord med en åben laptop
Iværksætteri

Dansk iværksætteri i stor krise

en ældre mand ved en bærbar computer
Iværksætteri

Iværksættere og små virksomhedsejere er for udsatte

en flok mennesker smiler til kameraet
Iværksætteri

De hjælper firmaer med at se ind i fremtiden

En garage - meget moderne en
Iværksætteri

Skadeværksted vil hellere reparere end udskifte

en mand smiler
Iværksætteri

Jans store ambition om 10 butikker er lykkedes

Tre mennesker der smiler på en trappe
Iværksætteri

Proptech udvider med "gamle" kræfter

to unge mænd med nogle rammer
Iværksætteri

Fra afbud i Løvens Hule til millioninvestering

to kvinder ved en skærm
Iværksætteri

Kæmpe iværksættersucces er en hemmelighed

en robot med en bærbar
Iværksætteri

Iværksættere: AI vil skabe flere jobs

en ung it-tekniker
Iværksætteri

Manglen på it-specialister er alvorlig

en gul elcykel
Iværksætteri

Nimbus er tilbage

4 unge mænd smiler ved en havnefront
Iværksætteri

De digitaliserer kantinebranchen

en politiker
Iværksætteri

Stor gave til iværksættere fra regeringen og fondene

Tre grinende herrer
Iværksætteri

Molly er blevet danskernes foretrukne rabatkode app

To kvinder og en mand smiler
Iværksætteri

Løvens hule-firma konkurs

En mand foran to knaldende skelletter
Iværksætteri

Vil samle tusind iværksættere

en mørkhåret kvinde med briller
Iværksætteri

Felicia samler iværksættere i nyt kreativt hus

en smilende smuk kvinde
Iværksætteri

Fik varemærke-godkendelse i fødselsdagsgave

en kvinde med nogle røde sko
Iværksætteri

Frederikkes succes med sko inspirerer

en smilende mand ved et stort skilt
Iværksætteri

Rekordregnskab fuldender iværksættersucces

en smuk kvinde i et laboratorium
Iværksætteri

Ambitiøst biotekselskab rejser kapital til nyt fedme-studie

et par på en gul baggrund
Iværksætteri

Deres forskellige styrker firedobler bundlinjen

Tre gutter på en trappe
Iværksætteri

De vil til udlandet uden investorhjælp

To mænd giver hinanden hånd
Iværksætteri

Ny undersøgelse: Hver fjerde unge vil være selvstændig

en bil ordnes
Iværksætteri

Byens Bilpleje opkøber Steam Rex

En kvinde i en kornmark
Iværksætteri

Mette havde det svært - fandt ny terapiform og hjælper nu andre

en pc på et kontor
Iværksætteri

Deadline for nyt bogføringssystem skaber panik

To mænd i en vinkælder
Iværksætteri

Startup-vinfirmaet runder årlig omsætning på 100 mio.

To mænd med en champagne
Iværksætteri

Iværksætter indgår samarbejde med Stadil

et brætspil
Iværksætteri

Overlæge og vin-elsker laver sjovt quiz-spil

en mand pakker noget ned i en kasse
Iværksætteri

Hver tiende iværksætter dropper sommerferien

personer på et pressemøde
Iværksætteri

Aftale fjerner iværksætterskat og giver flere penge til aktiehandlere

to glade drenge
Iværksætteri

Deni og Jonathan hjælper unge ud på studieophold

en kedelig polkitiker
Iværksætteri

Regeringen vil booste iværksætteri med lempet skat og mere kapital

smilende mennesker i en fabrikshal
Iværksætteri

En duft af penge

en smilende mand
Iværksætteri

Sushi-Anders vender tilbage til den rå fisk

Boligblokke i København
Iværksætteri

Boligselskab med anderledes tilbud til husvilde studerende

fire glade personer
Iværksætteri

Løvens Hule-eventyr

er gået konkurs

Mødre med babyer
Iværksætteri

Ildsjæle fik IKEA med på god idé

Fire mænd smiler
Iværksætteri

Nye ejere skal bringe sneakerbutik tilbage på sporet

fire unge i en sofa
Iværksætteri

Studerende vil hjælpe unge med at få styr på økonomien

en smuk lyshåret kvinde
Iværksætteri

Løvens Hule-succes får underskud for første gang

tre glade folk i en butik
Iværksætteri

Grøn start-up leverer rekordregnskab

tre mænd i et værksted
Iværksætteri

Iværksættere rejser 137 mio. kroner

en mand kigger ud fra et tag
Iværksætteri

Martin Thorborg: Iværksætteriet har svære kår

et lille hus på et bjerg
Iværksætteri

De tager glamping et step videre 

en smilende yngre mand
Iværksætteri

Skærpet overvågning kan føre til millionbøder

to billeder af i alt fem unge mænd
Iværksætteri

To danske iværksættere på Forbes liste

en kvinde i et fitnesscenter
Iværksætteri

Nannas livsstil blev hendes levevej 

5 grinende folk
Iværksætteri

Investor styrker kampen mod giganterne

En materialeplads
Iværksætteri

God idé: Håndværkere slipper for papirarbejdet

en dreng foran en isbod
Iværksætteri

Iværksætter lancerer verdens første klub-is

en smilende ung mand i tshirt
Iværksætteri

Alexander vil have iværksætteri på skoleskemaet

En lukket butik
Iværksætteri

Fortidens lånepolitik knækker rygraden i dansk økonomi  

to mænd
Iværksætteri

Løvens Hule: De fik en halv million

To smiilende mænd i stole
Iværksætteri

De gør stresshåndtering mere enkel

Et par med en sort hætte i hænderne
Iværksætteri

Migræne-ramte Rebekka fik overbevist Tahir

To mænd smiler
Iværksætteri

Lasse og Lars rejste 24 mio. kroner på rekordtid

En smilende mand
Iværksætteri

Christian udfordrer ejendomsmæglerbranchen med ny boligportal

tre mænd ved nogle produkter
Iværksætteri

Løver investerer i silkeblød cement

to mænd og to kvinder
Iværksætteri

Løvens Hule: Barndomsminder for millioner

person sidder ved computer
Iværksætteri

Her er landets bedste

iværksætter-kommuner 

en smilende kvinde ved nogle støvsugere
Iværksætteri

Nicoles gode idé: Brugte støvsugere

En mand med briller
Iværksætteri

Thomas Plenborg: Så mange halter efter

Tahir Siddique og Nikolaj Nyholm, i midten sidder Victor Kubel.
Iværksætteri

"Løvens hule"

vilde med Victor

en mand i slips
Iværksætteri

DR overrasker med ny investor i Løvens hule