Administration 

Brødre efter 10 år med webshop: Det har vi lært

Iværksætteri
to brødre foran firmaskilt
Christian og Nicolai Østergaard fortæller om deres 10 år med at opbygge en succesrig webshop.

To iværksætter-brødre bag online møbelbutik fejrer 10-års jubilæum. Nu deler de ud af deres erfaringer.

Virksomheden BOBOonline bestod engang af bare to mand, et beskedent sortiment, en simpel webshop, man i dag ville kalde forældet, og, hvor man ikke tog mange flere initiativer end, hvad nødvendigt var. 

I dag har virksomheden udviklet sig til en virksomhed med mere end 20 medarbejdere til at håndtere 20.000 forskellige varer fra 50 leverandører og udføre nye tiltag samt jævnlige opdateringer og optimeringer til en moderne webshop.

For meget er sket på 10 år – det kan Christian og Nicolai Østergaard, der til daglig driver BOBOonline, skrive under på. Derfor giver de i anledning af virksomhedens 10 års jubilæum som webshop, vil give et indblik i deres rejse til, hvor de er i dag, og dele deres personlige tips og tricks til at få succes i skiftende og krævende tider. 

Hvor intet vover, intet vinder

Den 14. oktober 2010 så BOBOonline første gang dagens lys. Hvad, der førhen var kendt som en fysisk butik, blev fra denne dag en udelukkende online møbelbutik i form af et skift i forretningskonceptet. I takt med årstidernes skift og årenes løb, blev opgaven større, og de forhenværende virksomhedsejere, Mads og Bo Daugaard, havde ikke længere mulighed for at drive virksomheden videre, hvorfor de satte den til salg.

Samme år, i 2015, var brødrene, Christian og Nicolai Østergaard, på udkig efter et nyt projekt at kaste sig over efter at have drevet en anden webshop bestående af sportsarmbånd, action kameraer og anden trådløs elektronik. De to brødre var på daværende tidspunkt i gang med deres studier, men det kunne ikke afholde deres nysgerrige sind fra at se nærmere på salget af BOBOonline. 

Tankerne begyndte at vandre, og drømmene fik vokseværk. Christian og Nicolai kunne ikke dy sig. Hvor intet vover, intet vinder, tænkte de. 

Virksomheden blev overdraget, og et nyt kapitel kunne starte. Flere elementer måtte tages op til overvejelse, for markedet havde ændret sig, og virksomheden skulle følge med tiden. Men de havde en plan og en vision. 

En ny begyndelse

Med i rygsækken havde brødrene begge en uddannelse til markedsføringsøkonom.  Nicolai havde en såkaldt top-up i Innovation & Entrepreneurship, mens Christian havde en top-up i International salg & Markedsføring. Ingen af disse uddannelser havde dog givet dem den fornødne læren eller viden om e-handel, hvorfor de to brødre måtte lære det meste i praksis, da de i 2016 overtog BOBOonline - en af de første virksomheder, der begyndte at sælge møbler online i Danmark. 

På daværende tidspunkt havde virksomheden ingen ansatte, et beskedent varesortiment og en forældet hjemmeside tiden taget i betragtning. Første trin var dog at flytte lageret, som brødrene Østergaard flyttede til deres hjemby, Roslev, hvor de havde nogle gode kontakter i forhold til opbygning af lager. Herfra leverede de varer til hele landet på egen hånd og med egen bil. 

- Jeg tror, vi var Danmarks mest ufleksible webshop i forhold til levering og afhentning af møbler med kun én bil til at klare det hele, fortæller Nicolai Østergaard og trækker på smilebåndene.

Brødrene fandt dog hurtigt ud af, at det både var en besværlig og ufleksibel løsning, når varer skulle returneres fra København. Derfor valgte de at bringe flere transportører ind i virksomheden, der kunne løfte opgaven og at levere varer på daglig basis. 

to brødre sidder ved hver deres computer
Brødrene driver i dag en webshop med 20.000 varer fra 50 forskellige leverandører
 

I dag har BOBOonline to medarbejdere på lageret, seks medarbejdere på kontoret og to studentermedhjælpere i Roslev samt kontor ud til Aalborg Havnefront, hvorfra to studentermedhjælpere og otte praktikanter hver dag arbejder på at opdatere og optimere BOBOonline.dk, hvor 20.000 forskellige varer fra omkring 50 leverandører ligger. 

Et uforløst potentiale

Da Christian og Nicolai Østergaard overtog den online møbelbutik, var det ikke en webshop, de forventede, at store danske brands som Bloomingville og Broste Copenhagen ville ligge på. I dag er virkeligheden dog en anden. 

Brødrenes  overbevisning er, at hjemmesiden skal kunne byde på al tænkelig information, når folk handler online. Derfor er der heller ikke sparet på produktbeskrivelserne, da det ifølge de to efterhånden erfarne iværksættere er en motivationsfaktor for kunderne. 

Holdningen er, at det skal være en informativ og sjov oplevelse at handle online, og derfor sørger de også for at variere webshoppens indhold fra tid til anden. Det indebærer blandt andet et lykkehjul og en julekalender, som også linkes til i de nyhedsbreve, kunder og følgere får tilsendt.

For selvom spekulationerne om, hvorvidt nyhedsbrevene er på vej ud, fylder meget i diverse erhvervsmagasiner, er man hos BOBOonline ikke i tvivl. Nyhedsbreve hitter, og i virksomheden benytter man det til at inspirere og vedholde sine kunder. 

For at undgå, at nyhedsbrevet havner i papirkurven, tester brødrene med jævne mellemrum hvilke emnelinjer og budskaber, der virker. Eksempelvis er julekalenderen en god måde at belønne samt skabe interaktion med kunder og følgere. 

- De kommer tilbage på webshoppen, og vi oplever, at det skaber en positiv association mellem dem og os,” fortæller Nicolai Østergaard. 

Derudover forsøger Christian og Nicolai Østergaard at møde de potentielle kunder ved at være aktive og skabe indhold på Pinterest, hvor man ofte søger inspiration til blandt andet boligindretning. For undersøgelser viser, at cirka 83% af brugerne gør et køb efter, de har set et brands’ content, mens 48% udelukkende bruger Pinterest til shopping. Det er derfor vigtigt for virksomheden at etablere og synliggøre sig på mediet.

- Vi forsøger at være meget synlige på sociale medier i forhold til branding. Derudover får vi rigtig mange besøgende på siden gennem Google-søgninger, såsom annoncer, organiske resultater og affiliate partnere, fortæller Christian Østergaard. 

Vejen til succes 

Brødrene har erfaret, at god kundeservice, et differentieret sortiment, funktionel logistik, automatisering og gode medarbejdere er nogle af grundstenene til effektiv virksomhedsledelse. Skal virksomheden have succes udover det sædvanlige, kræver det dog mere af den enkelte virksomhed. Man må være kreativ, omstillingsparat, tænke ud af boksen samt opsøge og gribe de forretningsmuligheder, der byder sig.

Et oplagt eksempel herpå er virksomhedens etablering på det grønlandske marked, hvor de har vokset sig til den største møbelleverandør i Grønland gennem Pisisa.gl.  

- Det var et marked, der ikke var så mange, som tænkte på, så derfor var det et ganske interessant emne. Vi kunne se, at der var et større potentiale end det, der blev udnyttet. Derfor valgte vi at imødekomme efterspørgslen og begynde at udbyde vores møbler til Grønland, og det var tydeligvis en god ide, fortæller Nicolai Østergaard. 

Dét har givet dem blod på tanden til udvide til andre markeder, og for fremtiden har brødrene Østergaard store planer:

- Vi skal gerne starte op på Færøerne, i Sverige og muligvis Norge. Derudover starter vi vores eget brand, NocNoi, som vi er i gang med at lave en separat hjemmeside til, men vi vil også forhandle møblerne på BOBOonline, fortæller Christian Østergaard, der sammen med sin bror har et mål om at blive Danmarks førende online møbelbutik. 

Smilende rødhåret kvinde i rød jakke
Iværksætteri

Lagertha vil sætte turbo på iværksætteri

blandt danske kvinder

Tvillinger i jakkesæt præsenterer deres ure på en planche i et studie
Iværksætteri

Løvens Hule-succes

indtager Norge

To smilende mænd ved et bord
Iværksætteri

Iværksætteri får langt

bedre betingelser med

en professionel bestyrelse

Amazon.com skilt
Iværksætteri

Ekspert i e-handel:

Frygten for Amazon er et selvmål

to brødre foran firmaskilt
Iværksætteri

Brødre efter 10 år

med webshop:

Det har vi lært 

to mænd i sort tøj med firmalogo står i skov
Iværksætteri

Professionelle fodboldspillere

sparker gang i

iværksætter-drøm  

Tre unge mænd står op af en væg, hvor der står Inkubatoren
Iværksætteri

Unge iværksættere

vil give de små lokale

håndværkere mere arbejde

Ung mand sidder bag computer og smiler
Iværksætteri

Iværksætteri-studerende: 

Corona stoppede mine 

rutiner - heldigvis

En baby sover med en blå dims ved siden af sig
Iværksætteri

Babyalarm 2.0

Tre fyre i solen foran en bygning i Kødbyen på Vesterbro
Iværksætteri

De tager kampen op 

mod engangsemballagen

en mand med briller bag en stor skærm
Iværksætteri

Han vil digitalisere

køkkenbranchen

Et køkken i et hotel
Iværksætteri

Her er hotelbranchens

"Netflix"

En tennisspiller giver en baghånd på banen
Iværksætteri

IT-iværksætter giver

tennishåb wildcard

En smilende mand foran en vinmark i Frankrig.
Iværksætteri

Ny vinplatform

presser 100 år

gammel industri

Fem unge folk holder en mand i en guldstol
Iværksætteri

Plant Jammer vil lære

danskerne at spise

PLANTEMAD

En hvis reklamebil fra Toyota
Iværksætteri

KINTO er landet

- nyt leje- og delebilkoncept

En mand i jakkesæt med blå skjorte
Iværksætteri

MapsPeople er på 

verdenskortet

En mand sidder med et Swiipe logo bagved
Iværksætteri

SWIIPE

Nyt betalingssystem

vil revolutionere

online-betalingen

To smukke smilende kvinder - en brunette og en rødhåret.
Iværksætteri

De satsede alt

for skabe et

mødre-fælleskab

De ansatte i Resights
Iværksætteri

Eksamensprojekt

blev levevej for to

unge iværksættere

fire personer sidder med computere ved et bord
Iværksætteri

Trods corona: Flere

starter ny virksomhed

En mand tjekker ind på hotel via mobilen
Iværksætteri

AeroGuest:

Dansk virksomhed

revolutionerer

hotel-indtjekning

En glad mand på en cykel
Iværksætteri

Bæredygtig startup:

Danskerne vil dele cykler

under Coronakrisen

En gade i København med en unge, der kigger ud af et vindue
Iværksætteri

GoRoom - det nye

Airbnb?

En smilende ung mand i skjorte ved en badebro.
Iværksætteri

Livstruende sygdom

satte gang i start-up

Smilende kvinde i hvid skjorte
Iværksætteri

Dansk start-up

kreerer ny social

PODCAST

Smilende mand i åbenstående skjorte
Iværksætteri

Ekspert til modebutikker

og iværksættere:

Gå online nu

Kronprinsen står med kvinder og mænd på scenen.
Iværksætteri

Kronprinsen hædrede dansk 

røntgen-firma

To musikere foran publikummer på en tagtop
Iværksætteri

Musik-startup giver

artister nye muligheder

Barista laver kunst i kaffe
Iværksætteri

Gør op med dyre cafe-priser:

Iværksættere vil sælge

kaffe på abonnement

Blond kvinde i sort tøj med en mikrofon i hånden
Iværksætteri

Start-up

KATASTROFER

Grundlæggeren af YouBed Matias Sörensen sidder på en seng og smiler
Iværksætteri

Seng kan revolutionere

global hotelbranche

Billede af tre unge mænd i et butikslokale
Iværksætteri

Løvens Hule-succes flytter

ind i ny kæmpe butik

En smilende blond mand i dynevest
Iværksætteri

Blev hjemløs, ville lave en bar,

men startede så Facebook-bureau

De to investorer i tv-programmet "Løvens Hule" Jan Lehmann og Christian Arnstedt sammen med ALbert Kirk Iversen fra virksomheden RaskRask
Iværksætteri

Løvens Hule-virksomhed

måtte aflyse bookinger

for 650.000 kroner

En pande med and og en mand, som står med en madpincet foran
Iværksætteri

Kulinarisk nyt initiativ:

Madklub for hverdagskokke

Ældre mand i arbejdstøj ved en stor maskine
Iværksætteri

Ældre iværksættere boomer

– desværre er der færre yngre

Portrætbillede af en smilende Sofie Linde
Iværksætterdebat

Tager kvinder i virkeligheden

bare en for holdet -

eller er vi dårligere forhandlere?

Billede af Mia Wagner i sort kjole
Iværksætteri

Velkommen til

Danmarks nye

iværksætter-avis

Billede af Martin Thorborg i blå skjorte på en stol
Iværksætterdebat

Martin Thorborg:

Vær en synlig og ærlig leder

En blond kvinde klædt i hvidt ved siden af en mand med mørke bukser og hvid skjorte
Iværksætteri

Stinto opruster med stort

profilnavn som ny CEO

To mænd står på en gågade med et skilt, hvor der står Pop Up Spaces på
Iværksætteri

De tager kampen op mod

butiks-spøgelset

Et barn leger med nogle træfigurer
Iværksætteri

Iværksættere vil sælge

trædyr til hele verden

En mørkhåret kvinde i en knaldrød kjole, som sidder ved et elegant skrivebord
Iværksætteri

Blev gældfri på finanskrise

- nu driver hun aktie-skole

En mand med hjelm og reb og liner på toppen af et højhus.
Iværksætteri

En helt

TOVLIG succes

Billede af Brian Mikkelsen i Børssalen i en blå habit
Iværksætterdebat

Brian Mikkelsen:

Iværksættere er vor tids

rockstjerner

Et billede af et bord med sild, snaps, kartofler og hele julefrokost-udtrækket
Iværksætteri

Julefrokosten er reddet

En kvindelig studerende i et universitetsbibliotek
Iværksætteri

Iværksættere blandt kvindelige

studerende savner rollemodeller

En mand i blå poloshirt står på en etage fyldt med rør fra gulv til loft
Iværksætteri

Succes-firma vil

hjælpe og støtte

nye vækstvirksomheder