Aviser og magasiner flyder over med spændende historier om idérige iværksættere, der efter få år sælger deres virksomheder med svimlende fortjenester.
Omvendt er det sjældent, vi hører om den scaleup-fase, de har været igennem, og det benhårde arbejde der ligger her. Scaleup-fasen er et mørkeland, som mange finder usexet, men som ikke desto mindre er afgørende for, om den gode idé kan blive det næste exit-eventyr.
Lasse Mønsted har selv arbejdet sig gennem scale- up-fasen med flere internationale virksomheder, og nu har han udgivet en bog, hvor han på systematisk og let forståelig vis guider virksomhedsledere gennem scaleup-fasens trin frem til en konsolideret virksomhed med styr på alt fra produktion og personale til økonomi og jura. "Vild vækst" er den eneste bog på dansk om netop scaleup.
- Lige nu har fokus flyttet sig fra eksplosiv vækst til faren for recession, og alle de startups,
der er blevet etableret de senere a°r, skal nu arbejde ekstra ha°rdt og ma°lrettet for ikke at tabe væksteventyret pa° gulvet, siger Lasse Mønsted, der selv har været med pa° vækstrejsen ba°de som ra°dgiver og som virksomhedsleder.
Ned pa° jorden og ud i virkeligheden
I "Vild vækst" er tilgangen til scaleup-fasen helt nede på jorden. Med en overskuelig tilgang på fem centrale områder i tre forskellige størrelser virksomheder, rammer Lasse Mønsted hovedparten af de danske SMV’er, der står for 99 procent af vækstvirksomhederne i Danmark.
Foto: PR
- Det er meget typisk, at virksomhedsejerne eller -lederne konstant føler sig bagud. Med vækststigning på 25 til 30% om året og en eksplosiv øgning i antallet af ansatte på kort tid er risikoen for fejl og konflikter stor, hvis ikke lederne er klædt på til at håndtere væksten. Omvendt er det svært for mange at forstå udfordringerne, før de står i dem og kan mærke presset, og det vil jeg gerne imødekomme med min bog, konstaterer Lasse Mønsted.
Bogen kigger indad og beskæftiger sig med, hvordan virksomheders infrastruktur opbygges, så den ikke bryder sammen under væksten. I "Vild vækst" er der lagt vægt på praktiske eksempler og idéer til, hvordan virksomheder udvikles gennem de faser, som vækst medfører, og Lasse Mønsteds tilgang er, at det ikke tunge teorier, der er behov for, når virksomheden buldrer derudad – men konkrete værktøjer, der let og effektivt kan sættes i anvendelse. Derfor har Lasse Mønsted lagt alle sine modeller og skabeloner gratis til rådighed på sin hjemmeside.