Formand for arbejdsgiverorganisationen DI Transport, Anne Kathrine Steenbjerge, har brudt loven hele 32 gange på bare to måneder ved at benytte underbetalte østarbejdere.
Det viser kørselsrapporter, som Ekstra Bladet er kommet i besiddelse af.
De flere end 700 siders kørselsrapporter dokumenterer en løndumping, der har kostet 8.000-9.000 danske chauffører jobbet og lænset de offentlige kasser for tre milliarder kroner om året, skriver Ekstra Bladet.
Ulovlighederne er sket i april og maj hos containertransportfirmaet Anders Nielsen & Co. (Ancotrans), hvor Anne Kathrine Steenbjerge er direktør og medejer.
Den systematiske løndumping skal være sket gennem ulovlig omgåelse af reglerne ved at udnytte huller i EU's cabotage-vejledning.
I en kortfattet e-mail svarer Anne Kathrine Steenbjerge, at der slet ikke er sket overtrædelser i det omfang, som avisen beskriver - men senere sender det tidligere medlem af VK-regeringens Vækstkommission, dette svar:
- Beklageligvis må vi dog erkende, at vi også har opdaget nogle fejl, som vi straks vil rette op på i vores daglige disponering, lyder det i anden omgang fra Anne Kathrine Steenbjerge til avisen.
Cabotagekørslen er foregået ved, at Ancotrans har hyret 20 rumænske vikar-ansatte chauffører til at køre egne rumænsk-indregistrerede lastbiler i rutefart mellem Aarhus og Fredericia.
Firmaet har omgået reglerne ved at sende chaufførerne på småture over den tyske grænse, hvor cabotage-kørslerne nulstilles. Det mener kontorchef Jens Groot fra vognmandsforeningen FDL, der er overbevist om, at bilerne har base i Danmark og aldrig kører tilbage til Rumænien.
- Det er en skandale. Rapporterne afslører, at Ancotrans systematisk udnytter cabotage-vejledingen til at sno sig uden om den danske godslov og hente rumænske chauffører til landet til underbetaling, siger Jens Groot.
Han vurderer, at de rumænske chauffører kun tjener en fjerdedel af, hvad danske chauffører skal have for samme arbejde.
Godsloven giver i Danmark garanti for, at chauffører aflønnes efter overenskomsterne. Det skal blandt andet sørge for, at chaufførerne ikke presses til at slække på trafiksikkerheden.
Kilde: Ekstra Bladet