Du kan ikke styre fri af skader og punkteringer, når din arbejdsplads er i førerhuset på en lastbil fem dag om ugen.
Men for fremtiden vil 42-årige Henrik Hansen gøre, hvad han kan for at styre langt uden om vognmænd, der truer ham med at trække skader af hans løn.
”Jeg vil ikke sidde og være nervøs for at miste en månedsløn, hvis det lige pludselig sker noget. Hvis du taber en kop kaffe over computeren kan man heller ikke kræve, at du betaler for en ny,” siger Henrik Hansen.
Han har været lastbilchauffør i ni år og fortæller, at der er en del brodne kar i branchen.
Henrik Hansens stiftede bekendtskab med det problem for godt tre måneder siden.
Han befandt sig i nærheden af Autohof Vögel i Østrig, da bolten fra en kofanger kilede sig fast i et af han dæk.
Vognmanden truede
Da han ikke selv kunne ordne skaden, måtte han tilkalde hjælp, så han kunne få vognmandens gods afleveret. Regningen svarende til 6.000-6.750 kroner.
Men da han afleverede den, krævede vognmanden, at Henrik Hansen betalte for skaden.
”Hun truede med, at jeg ville få en regning. Jeg sagde direkte: Det prøver du bare på!,” siger Henrik Hansen.
Kollega 'afdrager' 4.000 om måneden
Han blev aldrig trukket for punkteringen, men oplevelsen satte sig i ham.
Da han forhørte sig blandt andre chaufførerne, viste det sig, at andre havde haft lignende oplevelser.
En nu tidligere kollega betalte et månedligt ’afdrag’ på 4.000 kroner for et uheld med en trailer. I alt skyldte han et sted mellem 16.000 og 20.000 kroner.
Oplevelsen af at risikere en stor regning for en skade, der tydeligt skulle dækkes af vognmandens forsikring, var nok til at Henrik Hansen stoppede i firmaet, fortæller han.
Fast praksis: Betal de første 10.000 stakater
Typisk er det vognmænd, der ikke er ordentligt forsikrede, vil slippe for selvrisikoen eller undgå at få en højere præmie, siger han.
”Min tidligere vognmand er ikke den eneste, der gør det. Jeg kender et sted, hvor det er helt almindeligt, at de første 10.000 af skaden trækkes i lønnen. Det er både skader på biler, gods eller trailer – alt hvad der nu kan ske, når man kører de kilometer, vi nu gør,” siger Henrik Hansen.
Han er overbevist om, at fænomenet med at lade lastbilchauffører betale for skader er steget i takt med, at man har oplevet krise og nedgang i transportbranchen.
Avisen.dk er bekendt med vognmandens navn, men har valgt ikke at offentliggøre det. Henrik Hansen har sendt et udsnit af sin tidligere kollegaes lønseddel, hvoraf det fremgår, at arbejdsgiver har trukket et beløb på 4.000 kroner under posten 'Fradrag til skade'.