På trods af COVID-19 står den danske traveltech-virksomhed AeroGuest på kanten til internationalt gennembrud.
Firmaet har udviklet en digital platform, hvor gæster bl.a. nemt kan give ønsker til værelser, betale og låse døren med sin egen mobiltelefon. Med finansiering fra Vækstfonden skal AeroGuest sætte sig tungt på markedet.
Hvorfor kan vi ikke bare tjekke ind på hotellet via telefonen, så vi undgår den lange kø? Det var et at spørgsmålene, der fik sat tankerne i gang hos Martin Sponholtz – tanker, der resulterede i den digitale indtjekningsplatform AeroGuest.
Trods udbruddet af COVID-19 har der været gang i butikken, hvilket bl.a. skyldes et skift i hotelbranchen fra en digital modenhed til et intenst fokus på digitaliseringens muligheder, heriblandt mobile hospitality. Med ny kapital fra Vækstfonden er AeroGuest klar til at digitalisere turismeindustrien.
- Vi har i lang tid haft på fornemmelsen af, at Hotelbranchen var klar til ’mobile hospitality’ – altså den digitale transition, der har manglet i branchen. 14 dage efter COVID-19 ramte verden, fik vi hver dag henvendelser fra det meste af verden, og den sidste måned er vi gået ind på det engelske, spanske og tyske marked. Vi forventer, at AeroGuest er at finde på det nordamerikanske og sydøstasiatiske markeder inden for få måneder. En vækst der ikke kunne lade sig gøre, hvis ikke Vækstfonden har troet på os fra start, udtaler Nikolai Kronborg, partner & CCO i AeroGuest.
Martin Sponholtz er founder & CEO i AeroGuest uddyber:
- Det har været en spændende og lærerig rejse ind i en enorm global industri. Næsten månedligt integrerer vi med nye teknologipartnere, som alle har set potentialet i mobil indtjekning og touch-free hotelophold.
Hårdt ramt industri
Selvom AeroGuest kigger ind i en lys fremtid er den globale turismeindustri hårdt ramt af Coronakrisen. Men med frisk kapital, har branchen måske netop mulighed for at gribe nogle af de digitale potentialer, som Coronakrisen også har bragt med sig.
- Både erhvervsrejser og ferier er en del af manges liv og hverdag, og derfor er behovet for struktur og egenkontrol i processen stigende. I flyindustrien er det efterhånden normalt kendt at have digital check in og digitale boardingpasses, og hensigten med AeroGuests platform er selvsamme frihed. Med blot tre klik i AeroGuests platform får gæster kontrol over deres rejse og har muligheden for at give ønsker direkte til hotellet. Og når vi igen begynder at rejse over hele verden, tror vi på, at det i høj grad er de digitale løsninger, forbrugerne kommer til at efterspørge, siger Martin Sponholtz.
Det tror Vækstfonden også på. For digitalisering kommer til at gøre en forskel for forbrugeren i fremtiden og netop turismeindustrien mangler løsninger som disse, fortæller Allan Møller Sørensen, Erhvervskundechef i Vækstfonden:
- Samarbejdet med AeroGuest har været meget professionelt, og vi har fra første dag mærket deres ihærdige indsats og gejst for at løfte fremtidens danske turismeindustri. Vi i Vækstfonden har meget tidligt tilkendegivet, at vi tror på AeroGuest som en digital SaaS virksomhed og platform med et stærkt team bagved og et stort potentiale, og det er fantastisk at følge dem på deres internationale vækstrejse.