Flere og flere vejarbejdere må trække i arbejdstøjet, når vi andre holder fyraften. Billisternes ventetid er nemlig rykket op på dagsordenen, når Vejdirektoratet planlægger vejarbejder på motorvejene.
Der er blevet sat kroner og ører på bilisternes tid i kø, og det betyder, at flere vejarbejdere udkommanderes til treholdsskift og weekendarbejde for at forstyrre bilisterne mindst muligt.
”Tid er penge for bilisterne. Derfor er trenden, at vi lægger mere vægt på at få vejarbejder ordnet på en måde, der giver færre gener for trafikken,” siger driftsdirektør Niels Christian Skov Nielsen i Vejdirektoratet.
Det betyder blandt andet, at nattebilister kan møde asfalthold helt ud på de små timer på de fleste motorveje i landet - og at arbejdet på store projekter som udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen heller ikke bliver et 7-15-job.
Til gengæld kan bilisterne se frem til, at vejarbejdet kommer til at genere dem i en kortere periode.
Bøvl for bilisterne
Der bliver lagt større og større vægt på fremkommelighed på vejene. Dermed er bøvl for bilisterne rykket op i forhold til de to andre kriterier, økonomi og sikkerhed for arbejderne.
Niels Christian Skov Nielsen kan dog ikke sætte tal på, hvor stor en procentdel af arbejdet, der nu bliver udført uden for almindelig arbejdstid.
For at vælge, om et vejarbejde skal laves hurtigt, så har Vejdirektoratet de senere år brugt et katalog over, hvilke udgifter for samfundet bilkøerne og forsinkelserne giver.
Dyrt at holde i kø i arbejdstiden
Udregninger for, hvad bilisterne i køen koster, bliver sammenlignet med, hvad det koster ekstra at sende vejarbejderne ud efter almindelig arbejdstid.
En privatperson, der bliver forsinket, er sat til at koste 122 kroner i timen. Sidder man i kø i arbejdstiden, er det sat til en udgift på 512 kroner. Beløb, der blandt andet bygger på, at man har spurgt bilister, hvad de ville betale for at slippe for at sidde i kø.
Udregningen for Vejdirektoratet er så, hvad bilisterne i køen koster, kontra hvad det koster ekstra at sende vejarbejderne ud efter almindelig arbejdstid.
”Vi vurderer hver gang det samlede billede: Hvad der generer trafikanterne mindst muligt, er bare et blandt flere kriterier,” siger Niels Christian Skov Nielsen.
Blandt andet tæller det også, at kvaliteten af for eksempel asfaltarbejde bliver lidt ringere om aftenen, fordi det er nemmere at vurdere resultatet i dagslys.
Hurra fra bilejerne
Forenede Danske Motorejere (FDM), der er bilejernes talerør, er vilde med natarbejdet.
”Det er fortræffeligt, at myndighederne gør noget for at mindske de gener, der er ved, at der i disse år bliver pumpet over 90 milliarder ud på at forbedre infrastrukturen, ” siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM.
Han ser heller ikke noget bedre alternativ end prisfastsættelsen på ventetiden.
Det er netop de helt store bil-køer, der truer de kommende år.
Den borgerlige regerings trafikplan fra 2008 satte blandt andet gang i udvidelsen af Køge Bugt motorvejen, og den nye jernbanestrækning fra København til Ringsted betyder, at motorvejen skal graves op flere steder.
Mere sikkerhed for vejarbejderne
Alene i forbindelse med de to projekter skønner Vejdirektoratet, at 106.000 trafikanter hver dag vil blive generet af lange stræk med nedsat hastighed og køer på op til 3 kilometer i myldretiden.
3F er fagforening for de fleste af de faggrupper, der skal udføre projekterne. Her ser man positivt på natarbejdet.
”Så længe man følger overenskomsten, og der er styr på sikkerheden, så er det i orden med os,” siger forhandlingssekretær Tonny Holm fra 3F.
Han er især tilfreds med, at der er blevet arbejdet meget med særlige vejværn, der fremmer sikkerheden for vejarbejderne.
|
Bolig-arbejde |
Erhverv |
Køretid |
81 kr. |
341 kr. |
Forsinkelses-
tid
|
122 kr. |
512 kr. |
Kilde: Vejdirektoratet