Det er ikke meget, asfaltør Kim Larsen ser til sine tre børn i hverdagene mellem påske og jul.
Men skal der brød på bordet til dem alle sammen, så er mange timer i nattemørke på motorvejen den bedste løsning for ham.
Han lægger asfalt og tager alle de timer, han kan få om aftenen og natten, for det giver mere i lønningsposen.
Derfor kan man ofte finde ham ude om natten på vejene på Sjælland. Han arbejder ofte 17 til 02 fra mandag eftermiddag til lørdag morgen.
Der er blevet flere af den slags opgaver de seneste år. Vejdirektoratet er begyndt at lægge mere vægt på, hvor længe bilisterne holder i kø.
Derfor bliver mere arbejde udført efter almindelig arbejdstid. Både for at blive hurtigere færdig og for ikke at forstyrre trafikken i myldretiden.
”Det er hårdt. Man laver jo ikke andet end at arbejde fra mandag eftermiddag til lørdag aften. Det er jo ikke sådan, at jeg går til badminton et par gange om ugen eller ser meget til min familie,” siger Kim Larsen.
Ekstra hyre for kolde nætter på vejen
Ifølge overenskomsten på området skal asfaltørerne have 35 kroner ekstra i timen, når de arbejder ud over almindelig arbejdstid.
Men i virkeligheden bliver det meste arbejde udført på overtid eller lokalaftaler med entreprenørerne, der giver mellem 50 og 100 procent i tillæg oveni i timelønnen, der ligger på omkring 150 kroner.
”Jeg har en aftale med min kone om, at vi ser, hvordan det går. Den ekstra hyre skal jo opveje, at jeg er så meget væk,” siger Kim Larsen.
Der er både fordele og ulemper ved arbejdet om aftenen og natten. Der er ikke så meget trafik, og derfor er det mere sikkert.
Men når afskærmningerne er sat, og Kim Larsen og hans kolleger opdager, de skal arbejde 30 centimeter fra lastbiler, der kører forbi med 80 kilometer i timen, så er det sværere at gøre noget ved om natten.
”Det er jo ikke altid, det er til at få fat i sikkerhedsfolkene og få flyttet afspærringerne om natten,” siger han.
Sparer op til vinter-arbejdsløshed
Der er også den fordel ved bilkøerne i myldretiden, at bilerne aldrig kommer til at køre særlig stærkt. Om natten bliver der kørt hurtigere ved vejarbejderne.
Kim Larsens arbejdsår ligger mellem påske og jul. Fra jul og de næste tre måneder bliver han og hans kolleger fyret og går på dagpenge, mens det er for koldt til at arbejde på vejen.
”Så det er det jo også om at have lagt noget til side de måneder, man er på dagpenge,” siger han.