12 dårlige vaner - som koster dig jobbet
Alle har dårlige vaner, det gør dem ikke nødvendigvis til dårlige personer, men det kan koste dem jobbet.
Lærke Lytken
- En dårlig vane får dig ikke fyret med det samme, men det gør langtidseffekten af den vane, siger Katharine Brooks fra Texa Universitet til Forbes.com.
Her er 12 dårlige vaner, som kan koste dig jobbet, men også gode råd til at komme dem til livs.
Dårlig kommunikation på email: Problemet kan rumme alt fra, at man ikke skriver tilbage, til at man simpelthen ikke ved, hvordan man begår sig på skrift. - Hvis man har for vane at være langsom til at svare på emails, kan det godt give et indtryk af, at man er uprofessionel, siger Katharine Brooks. Foto: Colourbox
Smøleri: - Hvis du er tilbøjelig til at gøre alt i sidste minut, og det så kræver af andre, at de skal arbejde hurtigere, er du også den første, der får skylden, hvis arbejdet ikke er gjort godt nok, siger Katharine Brooks. Foto: Colourbox
Løgne: Hvis man f.eks misbruger virksomhedens goder, stjæler fra kollegaerne eller misbruger firmaets kreditkort, kan man godt risikere en fyreseddel, forklarer Katharine Brooks. Foto: Colourbox
Negativitet: -Cheferne har ansvaret for den gode moral i medarbejderstaben. Hvis man er tilbøjelig til at brokke sig, klynke eller klage, er man det, som chefer kalder 'kræft', og derfor også den første, der ryger, forklarer Katharine Brooks. Hun råder medarbejdere til, at man istedet taler direkte med chefen, hvis man har noget at klage over, og ikke pisker en stemning op blandt kollegaerne. Foto: Colourbox
Langsommelighed: Hvis man konstant kommer for sent på arbejde, eller ikke er tilbage i tide fra pausen, giver man et indtryk af ligegyldighed, forklarer karriererådgiver Roxanne Peplow til Forbes. Hun råder til, at man lige kommer fem minutter før, eller i det mindste til tiden, for at vise at man virkelig brænder for jobbet. Foto: Colourbox
Afhængighed af sociale medier: En hyppig årsag til, at folk mister deres job, er afhængighed af sociale medier, som mange faktisk har, forklarer eksperterne og advarer om, at man bruger for lang tid på f.eks Facebook, hvis det intet har med arbejdet at gøre. Foto: Colourbox
Se næste billeder