Når den danske vognmand Kim Johansen har bulgarske undervognmænd til at køre rundt i Danmark, er det i forbindelse med en international transport, og derfor mener han ikke, det er et brud på cabotagereglerne.
Derfor har han anket den dom for medvirken til ulovlig cabotagekørsel, som Retten i Roskilde idømte ham sidste mandag. Det forklarer han til Lastbil Magasinet.
Når en udenlandsk lastbil kommer ind i Danmark, må den køre tre ture i løbet af syv dage, og så skal den køre ud af landet igen. Det er det, der hedder cabotagekørsel.
Men fra den 26. til den 31. juli 2015 kørte en bulgarsk lastbil 24 ture mellem Greve, Brøndby, Hvidovre og Søborg for Kim Johansen. Det viser en domsudskrift fra Retten i Roskilde, som Lastbil Magasinet har fået aktindsigt i.
Kim Johansen nægter ikke, at de 24 ture har fundet sted. Men der er ikke blevet læsset noget af i Danmark, forklarede Kim Johansen.
- Sættevogn placeres først ved en kunde, som laster sine varer. Derefter køres den videre til en anden kunde, som tilsvarende laster sine varer. Sådan fortsættes indtil sættevognen er fyldt op, hvorefter sættevognen fragtes ud af landet mod sin endelige destination. Der er således ikke tale om indenlands fragt, da alle varerne skal fragtes ud af landet, sagde han i retten.
Ikke desto mindre afgjorde Retten i Roskilde, at turene var ulovlige. For at have ret til at køre de tre cabotageture i Danmark, skal man nemlig have kørt varer ind i landet. Og den bulgarske lastbil kom ind i Danmark uden last og har tre gange krydset Øresundsbroen uden last.
- Vi kører kun internationalt og har ingen planer om at skulle køre nationale ture. Vi er slet ikke interesseret i at køre cabotage, understregede Kim Johansen.
Bøden lød på 250.000 kroner.