En af Danmarks tunge drenge i transportbranchen er i fuld gang med at flytte sine aktiviteter til udlandet. Kim Johansen, der beskæftiger flere end 700 chauffører, føler sig forfulgt i Danmark på grund af den forretningsmodel han bruger, som ligner den luftfartens lavprisselskaber benytter.
Kim Johansen siger i dag til Børsen, at han er dødtræt af at ligge i krig med fagbevægelsen.
“I ti år er jeg blevet svinet til og mistænkeliggjort. Jeg har brugt millioner på advokatregninger og enorme ressourcer på at dokumentere lovligheden af mine metoder over for kunder, som var blevet nervøse efter at have hørt 3F’s kampagne. Nu gider jeg ikke mere. Jeg bliver nødt til at gardere mig mod de tiltag, som politikerne måtte tage imod mig,” siger Kim Johansen.
Vognmanden er blevet anklaget for social dumping af både politikere og fagbevægelse gennem længere tid.
LÆS OGSÅ: Vognmands-dom skaber vrede hos DF
8.000 kroner om måneden - før skat
Hans forretningsmodel betyder, at han kan betale en meget lav løn til de bulgarske og rumænske chauffører, der kører hans omkring 300 danske lastbiler. Han ansætter chaufførerne i sit estiske datterselskab og lader dem kører virksomhedens danske lastbiler.
Som Avisen.dk skrev i sidste uge er SF gået til finanslovsforhandlingerne med et forslag om at ændre Godskørselsloven for at lukke det hul, som partiet mener åbner social dumping.
LÆS OGSÅ: SF vil skubbe rumænske chauffører ud af danske førerhuse
”Chaufførerne får jo en sulteløn, som man ikke kan leve af i Danmark. Vi vil ændre lovgivningen, så man ikke længere kan omgå den med snedige selskabskonstruktioner,” sagde SF’s arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen om sagen.
De udenlandske chauffører kører Kim Johansens lastbiler til en løn på mellem 8.000 og 14.000 kroner om måneden.
Flytter til udlandet
Arbejdsretten har dog fastslået, at Kim Johansen ikke har begået ulovligheder og han har fastholdt, at hans lastbiler har så minimale aktiviteter i Danmark, at hverken 3F eller Folketinget kan kræve, at han skal underlægges danske overenskomster. Nu er han imidlertid ved at være træt af kampen.
“Konsekvensen bliver, at mine lastbiler ikke længere genererer indtægter til det danske selskab. Så i fremtiden vil omsætningen blive noteret i de udenlandske datterselskaber. Og på sigt kan det da også være begyndelsen på en proces, hvor mere og mere af virksomheden vil flytte til udlandet,” siger Kim Johansen til Børsen.
For få måneder siden var samtlige Kim Johansens lastbiler indregistreret i Danmark, men nu har han udflaget 85 til andre europæiske lande og udviklingen vil fortsætte, vurderer han over for Børsen.