Der er blevet færre af dem, personalet er skrumpet og penge til materialer er svundet ind.
De samlede udgifter til biblioteker er i løbet af seks år blevet skåret 369 millioner kroner - svarende til 14 procent af kommunernes biblioteksbudgetter. Alligevel er brugerne overordentlig tilfredse med servicen.
Det viser den hidtil største rundspørge blandt danske biblioteksbrugere, som Kulturstyrelsen offentliggør fredag, skriver Politiken.
Både målt på faciliteter, service og materialer er tilfredsheden høj - eksempelvis mener 94 procent af de adspurgte, at de får den hjælp, de har brug for, og 91 procent mener, at personalet er synligt og opmærksomt.
Dermed holder brugernes tilfredshed samme niveau, som en lignende, mindre undersøgelse foretaget i 2011 påviste.
Mens Danmarks Biblioteksforening hævder, at besparelsen har givet ringere service, kalder Kommunernes Landsforening (KL) det for et eksempel for en vellykket effektivisering af den offentlige sektor.
- Det er effektivisering i ordets bedste betydning, nemlig at man i dag gør tingene bedre og for færre penge, siger formand for KL's kulturudvalg Jane Findahl (SF) til Politiken.
Hun bakkes op af redaktør på tidsskriftet Søndag Aften Tom Ahlberg, der løbende analyserer bibliotekernes budgetter.
- Det her et eksempel på, at effektiviseringer i det offentlige - hvor mange ofte tager sig til hovedet og siger, det er fuldstændig umuligt - kan lykkes, siger han til Politiken.
Biblioteksforsker Henrik Jochumsen fra Det Informationsvidenskabelige Akademi under Københavns Universitet siger, at selv om bibliotekerne er pressede, er de stadig velfungerende.
Både Danmarks Biblioteksforening og Bibliotekarforbundet mener dog, at smertegrænsen er nået.
Ifølge bibliotekarernes formand, Pernille Drost, har de seneste års besparelser medført store forringelser - også selv om brugerne endnu ikke mærker dem.
- Besparelserne betyder blandt andet, at det at vælge bøger til bibliotekerne efterhånden enten er forsvundet eller centraliseret, siger hun.
/ritzau/