De fleste er opmærksomme på, at ordblindhed er en diagnose, der kræver en tidlig indsats i skolen.
Men der er ikke samme fokus på funktionsnedsættelsen talblindhed - også kaldet dyskalkuli.
- Det er en særlig læringsudfordring, der er påvirket af en neurologisk udviklingsforstyrrelse, fortæller lektor Lena Lindenskov fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet.
Ved talblindhed har man vanskeligt ved at omsætte tal til antal og størrelser og regne. Det er også svært at vurdere, om 300 er større end 400 - og hvor stor en mængde det egentlig er.
- Tallet otte forbinder man ikke umiddelbart med otte elementer, forklarer Lena Lindenskov.
Der er til gengæld ikke tale om en generel indlæringsvanskelighed. Man er godt begavet og kan fungere helt normalt i andre fag - og faktisk også i andre dele af matematikken som for eksempel geometri.
Pernille Pind beskæftiger sig med elever, der har matematikvanskeligheder, og holder efteruddannelseskurser for matematiklærere. Hun fortæller, at man skal være opmærksom, hvis ens barn undgår tal, når de skal beskrive noget.
- Rigtig mange af de her børn får skældud og oplever mange nederlag. For nu må de også tage sig sammen. Men selv om de gør det, så kan de have uoverskueligt svært ved det, siger hun og fortsætter:
- Det er superuheldigt, for børnene kan se, at det generer deres forældre og lærere. Så de begynder at udvikle en adfærd, hvor de prøver at undgå det, bliver kede af det og lader være med at lave lektier.
Lena Lindenskov beskriver, at det kan det gå ud over selvopfattelsen - og det kan strække sig langt ud over matematikken.
- Man kan tro, at andre opfatter en som dum, siger hun.
Som forælder og lærer er det bedste råd at finde tålmodigheden frem og have tillid til, at barnet gør sit bedste.
- Vær ærligt nysgerrig over for, hvordan barnet forestiller sig tal og størrelser, siger Lena Lindenskov.
- Det er ikke nogen god idé at spille spil, hvor det gælder om at være hurtigst til at regne, men det er en god idé selv at bruge tal og størrelser i familiens snak og gøremål, siger hun.
I kan for eksempel gætte på, hvor mange minutter der er, til I er hjemme hos moster Helle, eller hvor lang en gaffel er og så måle den sammen.
Derudover er det vigtigt at anerkende de kompenserende strategier, barnet kan gøre brug af, siger Pernille Pind.
Hvis det for eksempel ikke er vigtigt for en opgave, at man kan lægge to tal sammen, men det derimod handler om at forstå selve opgaveformuleringen, så kan man lade sit barn bruge en lommeregner.
- Så kan de bruge hovedet til det, de faktisk skal, så de ikke lægger alt fokus på selve talarbejdet, foreslår Pernille Pind.
/ritzau fokus/
Af Anna Raabæk, Ritzau FOKUS