Mens danske lastbilchauffører hver dag melder sig i arbejdsløshedskøen, advarer et europæisk ekspertudvalg om, at mangel på chauffører bliver et alvorligt problem i en nær fremtid.
En stor andel af den europæiske chauffører-stand er nemlig på vej på pension, men der er ikke nogen til at erstatte dem.
”En ændring i sektorens image er absolut nødvendig, hvis nye rekrutter skal tiltrækkes til arbejdsstyrken,” skriver ekspertudvalget i sine anbefalinger til EU’s Transportudvalg.
Transportbranchen skræmmer de unge væk. De unges billede af at være lastbilchauffør er nemlig langt fra flatterende. Det handler om dårlig uddannelse, lave lønninger og elendigt arbejdsmiljø.
Så hvis Europa vil undgå akut mangel på lastbilchauffører, når der igen kommer gang i de økonomiske hjul, skal erhvervet lægge sig i selerne for at ændre et image af transportbranchen, lyder ekspertudvalgets anbefalinger.
Til Paris for en slik
Før i tiden blev trucker-livet set som et attraktivt erhverv for frie fugle. Oven i bøtten havde det et internationalt skær over sig, der trak i folk.
Men i dag kan vi komme til Paris for 350 kroner og til Barcelona for en plov, og dermed er det internationale skær falmet over transportbranchen, argumenterer ekspertudvalget.
Yngre generationer stiller desuden anderledes krav om en bedre balance mellem privatliv og arbejdsliv og ønsker have bedre mulighed for at vende hjem på en regelmæssig basis.
3F: Vi står også med problemet
Samme erfaringer har fagforbundet 3F gjort sig herhjemme, hvor man i samarbejde med arbejdsgiverne er i fuld gang med at udtænke tiltag, der kan tiltrække de unge til førerhusene
Det er nødvendigt, fordi Danmark også vil mangle lastbilchauffører om få år, siger Kim René Busch, forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen:
”Vi må se på, hvordan vi i fællesskab med arbejdsgiversiden kan lave en logistik, så man også har mulighed for at have et privatliv og få kæreste, kone og børn – selv om man er chauffør. Det prioriteres højere end tidligere.”
Behov for nyt blod
Hans Kjeldgaard Christiansen, der er sekretariatschef i Transporterhvervets uddannelser, TUR, slår fast, at der bliver behov for nyt blod på landevejene i fremtiden.
”Arbejdsstyrken bliver ældre,” siger Hans Kjeldgaard Christiansen og peger på, at danske chauffører længe har mistet terræn til udenlandske kolleger.
Derfor er det i realiteten få unge, der i dag har mulighed for at køre international kørsel.
”De der sømandsambitioner, som før i tiden fik unge til at tage ud at sejle eller køre eksportkørsel, er svære at indfri i dag,” siger Hans Kjeldgaard Christiansen.
Kvinder skal i fokus
I ekspertgruppen anbefalinger understreges det, at bevidstheden om transporterhvervet i særlig grad bør udbredes blandt kvinder.
Hans Kjeldgaard Christiansen er ”meget enig i”, at der er potentiale i kvindelige truckere.
”Der er en hel åbenlys rekrutteringsmulighed. Der er en hel befolkningsgruppe, der sagtens kunne fylde job ud på det her område,” siger han.