Ældreplejen er det velfærdsområde, hvor danskerne oplever den dårligste kommunale service ti år efter strukturreformen.
Det skriver Ugebrevet A4 på baggrund af en undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget blandt et repræsentativt udsnit på 2369 danskere over 18 år.
Næsten hver fjerde dansker - 23 procent - giver ældreplejen i deres kommune karakteren 'dårlig' eller 'meget dårlig'.
Direktør Bjarne Hastrup i Ældre Sagen deler den udbredte opfattelse af serviceforringelse og kritik af ældreplejen.
- Kommunalreformen åbnede op for den største nedskæring i den danske velfærdsstat siden 2. verdenskrig, siger Bjarne Hastrup til Ugebrevet A4.
Bjarne Hastrup fremhæver tal, der dokumenterer nedskæringerne på området.
- For ti år siden var der 150.000 personer over 65 år, som fik hjemmehjælp. I dag er der 121.000. Og det fald er indtruffet samtidig med, at der er kommet over 100.000 flere på folkepension og lang flere ældre over 80 år. Den nedskæring kan man slet ikke forklare ud fra det synspunkt, at de ældre er blevet friskere, mener han.
Ældre Sagen har også tal, der viser, at det samlede antal af hjemmehjælpstimer er faldet markant.
- Der er simpelthen færre timer til en voksende gruppe af ældre med behov for hjælp. Der er færre, der får hjælp. Og de, der gør, får færre timer, påpeger Bjarne Hastrup.
Reformen blev vedtaget af den daværende VK-regering med stemmer fra Dansk Folkeparti. Her erkender kommunalordfører Susanne Eilersen, at der i dag er et akut behov for at få vekslet kolde hænder til varme.
- Et plejehjem er ikke et plejehjem som for tyve år siden. Der kommer mennesker, som er rigtig dårlige og har brug for hjælp 24 timer i døgnet. Heldigvis lever vi længere, men der støder nogle komplikationer til i vores sidste leveår. Det skaber tunge opgaver, som kræver flere hænder, siger DF-kommunalordføreren.
Også hjemmeplejen har brug for flere ressourcer, mener hun.
- For at løfte servicen, skal der flere hænder til. Det er der ingen tvivl om, siger hun.
Kun 11 procent mener, at den kommunale service generelt er blevet bedre eller meget bedre sidsen strukturreformen. Hver tredje - 34 procent - mener, at servicen i deres kommune er blevet dårligere eller meget dårligere i løbet af de seneste ti år.