Danske virksomheder stormer ind på markedet for private label. Det vil sige, de varer som butikkerne sælger med deres egne etiketter på. Det oplyser DR Sjælland.
En af virksomhederne er morgenmadsproducenten Nakskov Mills, der ligger på havnen i Nakskov. Fabrikken leverer private label cornflakestyper til det meste af verden og nyder godt af, at forbrugerne efterspørger dyrere private label i bedre kvalitet.
- Det er derfor vi har lagt en strategi hvor vi satser på økologi og glutenfri produkter, siger direktør i Nakskov Mills Dan Jensen til DR Sjælland.
Han erkender, at foregik konkurrencen udelukkende på at lave de billigste cornflakes, ville han hurtigt tabe.
- De producerer jo cornflakes på enorme fabrikker i Tyskland., hvor de kører cornflakes ud til priser, hvor vi slet ikke kan være med.
Og det er ikke kun Nakskov Mills, der for alvor er flyttet ind på private label-markedet.
Karsten Nielsen er direktør i virksomheden Food From Denmark, der hjælper mellemstore danske virksomheder med at få kontrakter i udlandet Han mærker tendensen for fuld kraft.
- I år har vi fyrre danske virksomheder med på verdens største private label-messe i Holland. For ti år siden havde vi fire, siger han til DR Sjælland.