Danskerne går i banken for at omlægge boliglån, aftale investeringer og få styr på pensionsopsparingen. Men op til kommunalvalget den 21. november er der nu også mulighed for at diskutere politik, når Danske Bank inviterer til vælgermøder.
Det er første gang, at banken bliver forvandlet til lokalpolitisk forsamlingshus. Ifølge kommunikationschef Kim Larsen er det naturligt, at en virksomhed som Danske Bank vælger at indtage rollen som vært.
- Vi er et spejl af det danske samfund. Når det går godt i Danmark, så går det godt for os. Vi vil gerne være med til at holde gang i debatten om, hvad der skal til, for at det går godt i Danmark, siger Kim Larsen til Avisen.dk.
Livligt demokrati
I 20 byer slår banken døren op for lokale kandidater og politisk interesserede borgere. Forventningen er, at op mod 175 kandidater og 1.700 borgere vil deltage i møderne. Danske Bank har intet ønske om, at bestemte temaer skal til debat, understreger kommunikationschefen.
- Vi interesserer os for, at der er et livligt demokrati. Hvert lokalområde har sine lokale spørgsmål, der skal diskuteres. Vi har ikke bestemte holdninger til, hvilke debatter folk skal tage. Derfor inviterer vi bredt, siger Kim Larsen.
Han pointerer, at Danske Bank ikke har nogen forestilling om, at der vil blive diskuteret bankforretninger ved møderne, og deltagerne vil heller ikke blive mødt med tilbud ved udgangen.
- Det er ikke en salgsindsats, og vi har ingen våde drømme om, at folk skal sidde og diskutere bank. Vi vil simpelthen gerne bidrage til at holde den demokratiske samtale i gang, og hvis de her arrangementer bidrager til, at folk godt kan lide Danske Bank, så vil jeg ikke være ked af det, siger Kim Larsen.
Pas på skjulte dagsordner
Når kommunikationsrådgiver Peter Goll beskriver bankfilialernes vælgermøder, taler han om en række konkrete arrangementer, der samtidig er en del af noget større.
Efter finanskrisen, der efterlod hele den finansielle sektor med alvorlige skrammer og et svært afrysteligt grådighedsimage, er der brug for at vise sig fra en anden side. Det handler ifølge Goll om at styrke virksomhedens legitimitet.
- Det at en virksomhed bliver set som en positiv bidrager til samfundet, ud over at være en forretning, dét betyder i sig selv penge. Det stresser en virksomhed, hvis den er udfordret på legitimiteten, siger Peter Goll.
Det afgørende for modtagelsen af en virksomheds initiativer er, at arrangementerne ikke er 'sminkede', tilføjer han. Hvis de, der deltager, oplever, at de bliver prakket noget på, risikerer det at give bagslag:
- Selvfølgelig vil man gerne have, at folk synes, at man er en fed virksomhed, men man skal lade være med at have en ekstra dagsorden. Det virker reelt, når Danske Bank inviterer bredt og ikke støtter et bestemt parti, men en demokratisk proces, siger Peter Goll.