Piloter, der flyver med større droner, skal indskrives i nationale registre og i nogle tilfælde gennemgå træning, før de kan lade deres ubemandede fartøj gå i luften.
Farlige droner, der kan gøre skade ved styrt, skal både registreres og id-mærkes, så de nemt kan identificeres.
Afhængigt af hvor tunge de er, skal dronerne desuden være i stand til at lande automatisk, hvis piloten mister kontrollen med dem.
Og hvis de flyver i trafikerede områder, kan der stilles krav om ekstraudstyr, der kan forebygge kollisioner.
Det er nogle af elementerne i de første fælles EU-regler for flyvning med droner, som Europa-Parlamentet tirsdag har vedtaget.
Vedtagelsen skete med 558 stemmer for, 71 imod, mens 48 undlod at stemme.
Den liberale hollænder Matthijs van Miltenburg, der er medforfatter på parlamentets dronerapport, kalder de nye regler "en sand milepæl".
- Det har stor betydning, at de europæiske regler både er fleksible og fremtidssikrede, siger han.
Afstemningen i parlamentet følger op på en foreløbig aftale om reform af de europæiske regler for flyvesikkerhed, som forhandlere fra medlemslandene og parlamentet indgik i november sidste år.
EU's medlemslande skal nu også sige god for de nye regler, før de kan føres ud i livet.
Herefter skal EU-Kommissionen i gang med at udarbejde konkrete forslag, der udmønter de nye regler for sikkerhed og beskyttelse af folks privatliv.
Der skal blandt andet indføres grænser for, hvor højt og hvor langt dronerne må flyve.
Og desuden skal der laves faste regler for, hvilke droner og hvilke piloter der skal stilles større krav til end andre.
I dag er droner på under 150 kilo omfattet af forskellige nationale regler i EU-landene.
Det betyder, at producenter af droner skal leve op til mange forskellige nationale krav. Det skal de nye fælles EU-regler gøre op med.
Ifølge Europa-Parlamentet er dronebranchen inde i et milliardboom, hvor der frem mod 2050 kan skabes 150.000 nye job i EU.
/ritzau/