"Du er nu nummer 69 i køen ...".
Den type besked får borgere, der ringer til Statsforvaltningen i disse måneder, skriver Politiken fredag.
Myndigheden, der tager sig af sager om samvær, børnebidrag og skilsmisse, har længe været udskældt, men en ny stor omstrukturering, som skulle løse problemerne, har kun gjort brugerne mere frustrerede.
- Det har aldrig kørt så dårligt som nu, siger formanden for Danske FamilieAdvokater, Helle Larsen, til Politiken.
I Børns Vilkår advarer souschef Bente Boserup om, at den ny struktur går ud over både børn og forældre. Lange sagsbehandlingstider kan nemlig øge konfliktniveauet mellem forældrene.
Statsforvaltningen har længe kæmpet med et stigende antal sager og faldende bevillinger. Det skulle en ny struktur, som trådte i kraft 1. juli, råde bod på ved at flytte ressourcer fra administration til sagsbehandling og samtidig spare 100 årsværk.
Administrationschef i Statsforvaltningen Rasmus Kruse erkender, at der er problemer, men mener, at opgaverne på sigt vil kunne løses "på samme niveau eller bedre med færre medarbejdere".
Konkret betyder den nye struktur, at de lokale statsforvaltninger er lagt sammen til én samlet myndighed. Direktionen sidder i Aabenraa, mens eksempelvis journalisering og sager om bidrag løses i Ringkøbing. Alle telefoniske henvendelser rettes til ét samlet callcenter med adresse i Rønne. Kun sager, der kræver, at borgerne møder op, klares lokalt i de ni afdelinger.
Internt opleves den ny struktur som "tumultagtig", fortæller formand for djøf'erne i Statsforvaltningen, Arne Madsen. Han arbejder selv på afdelingen i Nykøbing Falster, og her er de gået fra at være knap 100 medarbejdere til 46, som fremover skal håndtere alle landets skilsmissesager, bygge- og navnesager samt afholde møder i forældremyndigheds- og samværssager. Det betyder, at de har overtaget godt 6.000 verserende sager, samtidig med at 30 af de 46 medarbejdere har skiftet arbejdsopgaver.