Det er ikke kun job i produktionen, der flytter til udlandet.
Også servicejob vil stille og roligt drysse samme vej, skriver professor Tor Eriksson fra Nationaløkonomisk Institut, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, i en analyse i Politiken.
Op mod 30 procent af danske servicejob kan udføres fra udlandet, anslår han på baggrund af en undersøgelse, han selv har lavet.
"I mange stillinger er det ikke nødvendigt at have personlig kundekontakt eller direkte samarbejde med kolleger. Det er heller ikke nødvendigt at være placeret bestemte steder som København eller Århus," skriver Tor Eriksson i analysen.
Disse job kan varetages over e-mail, telefon eller videokonference fra et andet land.
"Det giver mulige udgiftsbesparelser for mange virksomheder, og i løbet af fem-ti år vil vi sandsynligvis se flere arbejdspladser forsvinde fra udlandet inden for disse områder," siger professoren i Politiken.
SAS har allerede fundet billigere billethåndtering i Indien, og hos Royal Unibrew foregår fakturahåndtering i Litauen.
I HK Privat, der beskæftiger mange i servicebranchen, tager man undersøgelsen med sindsro.
"Vi ved, at udviklingen er i gang. Også under højkonjunkturen røg der servicejob til udlandet. Vi kan ikke stoppe udviklingen. Det vigtigste er, at der gøres noget for at omstille de her folk til at kunne tage andre job," siger politisk konsulent i HK Privat, Morten Skov, til Newspaq.
Heldigvis er antallet af servicejob uendeligt, påpeger han.
"Hvis nogle servicejob forsvinder, kommer der andre typer servicejob. Derfor skal der stilles efteruddannelse til rådighed. Den største frygt er, at der ikke er nok ressourcer til rådighed," siger Morten Skov.