Røde faner på catwalken: Fair forhold er det nye sort

Uklare kontrakter og gratis arbejde til gengæld for goodie-bags eller gratis tøj er en del af gamet i modebranchen. Foreningen Danske Modeller forsøger nu at skabe bedre arbejdsforhold - og håber på sigt at blive en rigtig fagforening. (Foto: FOTO: Polfoto/Ditte Valente)

Modeugen er slut - nu skal der gøres hovedrent i glamourbranche. Sammen med otte førende model-bureauer kortlægger modellernes forening arbejdsforholdene i den udskældte branche.

Uklare kontrakter, høj risiko for skattesmæk og gratis arbejde til gengæld for goodie-bags.

På overfladen er det champagne og glamour, men modebranchen er i årevis blevet kritiseret for dårlige arbejdsforhold.

Den københavnske modeuge er netop slut, og nu starter arbejdet med at skabe bedre arbejdsforhold for de omkring 2.500 danskere, der har catwalken som arbejdsplads.

I samarbejde med fagforeningen Dansk Artist Forbund er foreningen Danske Modeller i gang med at kortlægge arbejdsforholdene for modeller.

Og otte af de største modelbureauer har indvilget i at lade deres kontrakter og arbejdsforhold gennemlyse med henblik på at skabe klare retningslinjer for arbejdet som model.

"Det at være model bliver ofte solgt som en livsstil. Men det er nødvendigt at sætte fokus på, at det også er et arbejde, så der kan blive skabt mere gennemsigtighed og klare standarder," siger Dorthe Korfitzen, der er arbejdsmarkedskonsulent i Dansk Artist Forbund.

Modeller vil have rigtig fagforening

Der findes ingen fagforening for modeller. Men på tre år har 500 meldt sig ind i Danske Modeller, der har et erklæret mål om at blive en rigtig fagforening.

I 2007 blev der lavet et 'etisk charter' for modebranchen. Men det har ifølge formand Ida Burchardi kun gjort en forskel i modeugerne, og ikke i de resterende 50 uger om året.

"Der er behov for mere klare retningslinjer," siger hun.

Danske Modeller har sammen med Dansk Artist Forbund afholdt møder med otte af de førende danske model-bureauer for at identificere branchens udfordringer.

"Vi er jo modellernes ambassadører, mens bureauerne er ambassadør for kunderne. Derfor er det enormt vigtigt at have model-bureauerne med, for vi kan ikke stå ude på sidelinjen og råbe om rettigheder, hvis ikke bureauerne og derigennem kunderne er med om bord," siger Ida Burchardi.

Læs også: Stolte forældre glemmer at beskytte smukke døtre

Unge bliver spottet til model-arbejde, når de er helt ned til 13-14 år. I deres iver efter at komme 'i stald' hos et bureau binder de sig ofte til kontrakter med et års løbetid, som ikke giver garanti for arbejde eller ordentlig indsigt i løn- og arbejdsforhold.

Bureauer underbyder hinanden

Unique Models er et af de otte bureauer, som har medvirket i at kortlægge modellernes arbejdsforhold.

Administrerende direktør Jacqueline Friis-Mikkelsen bekræfter, at der er stor forskel på kontrakterne.

"Vi mangler et fælles niveau på modellernes lønninger - det er den største udfordring. Jeg oplever desværre spillere i branchen, som forsøger at hive niveauet ned, og det gør mig bekymret," siger hun.

Jacqueline Friis-Mikkelsen vil ikke udelukke overenskomster i modebranchen, men understreger, at det er en lang vej derhen.

Læs også: 17-årige Emmas heftige modedag

Model-arbejdet er meget atypisk i forhold til arbejde i andre brancher. For eksempel er modellernes forening selv enige i, at det er okay at arbejde gratis for at hjælpe en ny designer i gang.

Men det skal være undtagelsen og ikke reglen, mener Jacqueline Friis-Mikkelsen.

"Ja, en gang imellem vil der være gratis arbejde for unge designere, som skal hjælpes i gang. Men det skal ikke være standarden. Der skal være et niveau, så de piger og drenge, vi lige har set på podiet i modeugen, får løn på et rimeligt niveau," siger hun.

Læs mere om arbejdsforholdene for modeller i Ugebrevet A4.