Transportministeriet er medejer af Metroselskabet, og derfor er ministeriet ifølge flere juraprofessorer inhabilt, når det skal afgøre, om den politiske beslutning bag det omstridte aften- og natarbejde er i strid med miljølovgivningen.
Det skriver Politiken.
Samtidig er Transportministeriets dobbeltrolle i strid med en international miljøkonvention og et retssikkerhedsmæssigt problem for borgerne, fordi ministeriet vil have byggeriet af Cityringen lavet så hurtigt og billigt som muligt.
- Det er ikke i overensstemmelse med Århuskonventionen, siger professor i miljøret Ellen Margrethe Basse til Politiken.
- Og det er endnu et eksempel på, at man ikke respekterer det grundlæggende forvaltningsretslige krav om, at myndighederne ikke må behandle sager, der vedrører deres egne økonomiske interesser, siger professoren.
Ifølge Århuskonventionen, som Danmark og 45 andre lande har tilsluttet sig, skal borgere have en uvildig adgang til at klage over afgørelser på miljøområdet.
Sagen bunder i, at Natur- og Miljøklagenævnet har afvist at behandle tre klager fra borgere om, at indførelsen af natarbejde på metrobyggeriet blev politisk vedtaget uden en ny miljøvurdering, der fastslår konsekvenserne for miljø og mennesker.
En sådan miljøvurdering ville tage mange måneder at gennemføre. De tre sager er løsrevet fra de sideløbende naboklager til nævnet, der midlertidig har bremset aften- og natbyggeriet.
Transportministeren, der varetager statens 41,7 procents ejerskab af Metroselskabet, har i et notat 15. maj afvist, at der er behov for en ny miljøvurdering.
- Borgerne er overladt til, at inhabile myndigheder skal afgøre sagen. Det er et retssikkerhedsmæssigt problem, at der ikke er en uafhængig klageinstans, siger Søren Højgaard Mørup, professor i offentlig ret ved Aarhus Universitet, til Politiken.
Indtil videre er aften- og natarbejdet stoppet på fem af metroens byggepladser, mens Natur- og Miljøklagenævnet behandler klager om støj fra naboer.
/ritzau/