Administration 

Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden

Det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk. (Foto: Colourbox)

En ny, stor undersøgelse slår nu fast, at mange ikke-fastansatte piloter, der arbejder for lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian, har svært ved at gøre op med arbejdsgiverens ordrer, selv om piloterne kan gøre indsigelser med flysikkerhed som begrundelse. Nogle frygter for deres professionelle karriere, lyder det.

Piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, kan ikke altid sige fra over for arbejdsgiverens direkte instruks, selv om de kan argumenterer for, at flysikkerheden er i fare.

Det viser en helt ny, omfattende undersøgelse, der er udarbejdet på baggrund af spørgeskemasvar fra 6.633 anonyme, europæiske piloter. Rapporten fra universitetet i belgiske Gent udkommer torsdag og afdækker omfanget og konsekvenserne af atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart.

LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat: 10.000 kr om måneden og ingen ferie

Arbejdsgiveren bestemmer

16 procent af alle europæiske piloter er således ikke direkte ansat af det selskab, de flyver for. Af dem er 46,6 procent ”stærkt” eller ”overvejende” uenige i udsagnet: ”Jeg kan ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar eller sundhed og sikkerhed”. I stedet svarer langt de fleste, at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i sådanne tilfælde.

Mere end 80 procent af samme gruppe arbejder for et lavprisselskab. Her er halvdelen af piloterne generelt atypisk ansat. Det betyder ifølge undersøgelsen, at de eksempelvis tager det arbejde, de kan få gennem vikarbureauer, er selvstændige eller arbejder på såkaldte nul-time-kontrakter, der ikke garanterer arbejde, men omvendt presser piloten til at acceptere arbejde, hvor og når som helst arbejdsgiveren dikterer det.

LÆS OGSÅ: Huskekage til Ryanair: Mc Donald's måtte tegne overenskomst

Frygter for karriere

Piloterne, der var uenige i udsagnet, er efterfølgende blevet spurgt, om de sommetider kan være tilbøjelige til at undgå diskussionen med arbejdsgiveren, fordi de frygter, at det kan have negative konsekvenser for deres professionelle karriere. 64,3 procent svarer ja.

I undersøgelsen forklarer en af de anonyme piloter, hvorfor han frygter for flysikkerheden og føler sig presset af deres arbejdsgivere.

”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…," skriver han.

 

Emmanuel Jahan, chef for European Sectoral Social Dialogue for Civil Aviation, der har støttet undersøgelsen, konkluderer, at de europæiske piloter i undersøgelsen er bekymrede for deres arbejdsforhold. Det belaster flypersonalet, siger han i en pressemeddelelse.

Også den europæiske pilotforening (ECA) har noteret sig, at de atypiske ansættelsesforhold kan have konsekvenser for flysikkerheden.

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen, skriver ECA.

Unge rammes

Det er særligt de unge piloter mellem 20 og 30 år, der arbejder under atypiske ansættelsesforhold. Ifølge undersøgelsen er de nyuddannede piloter "ekstremt ringe stillet," på arbejdsmarkedet og en overvejende del arbejder for lavprisselskaber. De slæber rundt på en stor gæld fra studiet, men bliver i nogle tilfælde nødt til at indordne sig under "betale for at flyve-ordninger".

De bliver altså nødt til at betale for at få lov til at flyve, for at optjene nok timer i luften, så de kan avancere yderligere. Det kritiserer undersøgelsens forfattere med professor i europæisk sociallovgivning, Doktor Yves Jorens, i spidsen. Forfatterne foreslår derfor, at EU fremover skal finansiere pilotuddannelserne.

- Omfanget af den gæld, som de unge bærer rundt på, sætter dem ofte i en så svag position, at det kombineret med en "mala fide"-ledelsesstil (bad faith eller ond tro, red), har indflydelse på sikkerhedsforanstaltningerne, skriver de.

For stor fokus på omkostninger

En tragisk flyulykke fra 2010 har tidligere diskuteret, hvordan hårdt pres fra overordnede kan have frygtelige konsekvenser for piloter. Kaptajnen på det fly, der styrtede ned i Rusland med blandt andet den polske præsident ombord, var angiveligt blevet presset til at lande i dårlige vejrforhold. En udskrift fra flyets sorte boks viste ifølge polsk tv, at piloten sagde: ”Hvis ikke han lander, slår han mig ihjel.” Det fremgår dog ikke, hvem ”han” er.

Den afdøde præsident tvang i 2008 en anden pilot til at lande et fly i Georgiens hovedstad, Tbilisi, selv om vejrforholdene var dårlige. Piloten afviste og landede i Aserbajdsjan.

LÆS OGSÅ: Joachim B. om Ryanair-løn: Hvad kommer det os ved?

Den nye undersøgelse, der er delvist finansieret af EU, slår fast, at det største problem i forhold til flysikkerhed, er, at nogle ledelsesstile i branchen generelt har ”for stor fokus på at minimere omkostninger, ligegyldigt hvad konsekvenserne måtte være”. Og det stemmer ikke overens med gældende regler om hviletid og sikkerhed, skriver undersøgelsens forfattere.

"Skal løses hurtigst muligt"

- En forretningsmodel som sigter efter eller resulterer i, (…) at personalet er bange for at fortælle om sikkerhedsforhold (…), er uforenelig med sådanne sikkerhedsbestemmelser. Dermed er effektiv monitorering af, om disse bestemmelser bliver overholdt en foranstaltning til at bekæmpe (…) potentielt farlige situationer, skriver forfatterne.

LÆS OGSÅ: Reklamechef: Ryanair er en gave til fagbevægelsen

De konkluderer også, at ”dette problem hurtigst muligt skal løses.”

Ryanair er det flyselskab, som flest piloter i undersøgelsen oplyser, de arbejder for. Syv ud af ti Ryanair-piloter fortæller, at de ikke er fastansatte, og samtidig er Ryanair det selskab i undersøgelsen, hvor flest piloter arbejder på nul-time-kontrakter. Det irske lavprisselskab, der til marts åbner flyvninger til og fra Københavns Lufthavn, er kendt for at tilbyde lave lønninger og barske ansættelsesvilkår til deres ansatte og har hidtil afvist at forhandle overenskomst med den danske fagbevægelse. LO modsvar har været at slæbe selskabet i Arbejdsretten.

LÆS OGSÅ: LO slæber Ryanair i retten

"Ryanair presser flåden"

Arbejdsmarkedsforsker og leder af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Orgnisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet, lektor Søren Kaj Andersen, ved ikke, om sikkerheden er bedre eller værre hos lavprisselskabet Ryanair sammenlignet med andre selskaber.

LÆS OGSÅ: Ryanair truet af blokade i Danmark

- Men det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk.

Han har indtryk af, at Ryanair "går meget aggressivt" til værks, når det gælder om at holde udgifterne nede til stewardesser, piloter og andre. Det samme gælder selskabets mere end 300 fly.

- Ryanair presser også sin flyflåde forstået på den måde, at deres fly vist nok kun må være omkring 20 minutter på jorden, før de skal være oppe igen, siger Søren Kaj Andersen.

LÆS OGSÅ: Ryanair: I er vel ikke så dumme at sige nej til job?

I en rapport fra 2014 slår Trafikstyrelsen fast, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogle indikationer på, at de luftfartsselskaber, der anvender fleksible bemandings- og ansættelsesordninger, som for eksempel Ryanair, har et lavere sikkerhedsniveau end andre luftfartsselskaber.

Frygter, at det påvirker sikkerhed

Men samme rapport konkluderer dog også, at de nuværende sikkerhedsregler blev lavet i en tid, hvor ansættelsesforholdene var ganske anderledes, og derfor kan man ”befrygte, at beskæftigelsesforhold som anført ovenfor med hyppige udskiftninger af personale vil kunne påvirke virksomhedskulturen i relation til sikkerhed.”

LÆS OGSÅ: Forsker: Ryanair ved ikke hvad de er oppe imod

Undersøgelsen af de atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart har generelt vist sig at være så alarmerende for forfatterne bag, at de nu opfordrer ”alle interessenter til at reagere på denne klare advarsel”.

Må ikke ende som søfarten

- Erfaringerne fra den maritime sektor – farlige sikkerhedsproblemer, skatteproblemer og social dumping – må ikke gentages i luftfartsindustrien. I denne henseende er klokken allerede mange minutter over midnat.

LÆS OGSÅ: Socialdemokrat: Tænk dig om, før du køber Ryanair-billet

- Flyselskabernes og de ansattes bekymringer skal tages seriøst. Både i forhold til spørgsmål om fair konkurrence og arbejdsrettigheder, og så skal der sidst, men absolut ikke mindst tages hensyn til de helt klare bekymringer om sikkerhedsproblemerne, konkluderer undersøgelsens forfattere.

"Bullshit"

Personaledirektør Eddie Wilson fra Ryanair har ikke haft lejlighed til at se rapporten fra Gent Universitet. Men han tror ganske enkelt ikke på, at piloter filer på sikkerheden, fordi de har svært ved at sige nej til arbejdsgivere, der forsøger at presse dem til at flyve trods mulige farer.

- Jeg har aldrig før hørt sådan en omgang vanvittig bullshit (vrøvl, red.) Der er ingen i Ryanair eller i andre flyselskabers hovedkvarterer, der beordrer piloter i flyene til at gøre andet end det, de skal ifølge deres licens til at flyve, siger Eddie Wilson til Avisen.dk.

Han er dødtræt af at høre påstande om, at Ryanair og andre lavprisselskaber skulle have flere problemer end andre flyselskaber med sikkerheden.

- Nu har jeg hørt på det bullshit og nonsens om flysikkerhed i årevis.Det her jo ikke et spørgsmålom Ryanair, det er et spørgsmål om, at det er professionelle mænd og kvinder, der styrer flyene. Og jeg er sikker på, at de gør, hvad de skal ifølge lovgivningen.

"Har fløjet både syg og stresset"

Adskillige piloter skriver dog i undersøgelsen, at sygdom ikke tolereres. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder, lyder det fra piloterne.

”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.

 

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen.

par står oå scene
Kongelige

Frederik og Mary 
dropper priserne 

mennesker i produktionshal
Nyheder

Fyrer 500

medarbejdere

mand taler fra talerstol
Nyheder

De får Nobels fredspris 

Redningskøretøjer på vej
Krimi

Billist er død -

kørte ind i husmur

folk på dansegulv
Film og TV

Vild med dans:

De får den sidste

tur på gulvet 

kvinde taler fra talerstol
Kendte

Trump: Bedstefar

for 11. gang  

mand går i oversvømmet gade
Nyheder

Efter Milton: Mindst

15 døde i Florida

område ved guldmine
Nyheder

Turister reddet op fra

300 meter dyb guldmine

Nyheder

Elon Musk løftede sløret

for førerløs taxa

skolelever til motionsdag
Nyheder

Tørvejr til Skolernes

Motionsdag

mand
Nyheder

Tesfaye: Kritiseres

for at promovere alkohol 

kvinde
Kendte

Sidse Babett: Skulle

have lort i hovedet

cykelrytter
Sport

Cecilie Uttrup:

Forlader cykelhold

kvinde
Nyheder

Forsanger smutter

fra dansk succes-band

Nyheder

Angriber det centrale Beirut 

bil knust under træ
Krimi

Flere biler knust under træ

mand og kvinde
Kendte

Skilsmissen:

Nu er det sket

kvinde
Nyheder

Kennedys enke er død

rejsekortstander
Nyheder

Betal bus og 

tog med kreditkort

Krimi

Fire biler i voldsom ulykke

eng med græs
Nyheder

Vil sætte fut i

dyre- og plantelivet

skilt med norlys
Krimi

Advarer kunderne:

Slet denne sms 

kvinde taler
Nyheder

5.000 kroner mere

til pensionister 

person taler
Sport

Stopper på landsholdet

kvinde poserer
Kendte

DR filmer Diez

til dokumentar

Sport

Legende stopper

Skilt med togbus
Nyheder

Kaos i landsdel:

Alle tog aflyst

kvinde smiler
Film og TV

Renee Toft Simonsens

bøger filmatiseret:

Hjertevarm og morsom

mand med skæg
Krimi

Den sorte svane:

Faser opgiver

navneforbud

boligkvarter
Nyheder

Har aldrig været

dyrere

fodboldspiller på banen
Sport

Fodboldstjerne fundet

død i swimmingpool 

foto af orkan set fra rummer
Nyheder

LIVE: Milton rammer

USA

person taster på tastatur
Krimi

Kærlighedssvindlere

lokker millioner ud af

danskere 

bygninger og træer i storm
Nyheder

Milton brager ind i

Floridas vestkyst

Sport

Harder scorer hattrick i Champions League

Sort/hvid billede af ung kvinde
Nyheder

Folkekær skuespiller død

billede af den norske kongefamilie
Kongelige

Nye anklager mod papprinsen

en dame med store briller
Debat

Dyrby: Maria Rørbye Rønn bør forlade posten i DR - med det samme

Siden på politibil
Krimi

Fundet død i brændende bil 

Par holder om hinanden
Kendte

Datoen er sat:

Her skal Sussi giftes

Fly i lufthavn
Nyheder

Pilot på passagerfly døde under flyvning

Helikopter ved Rigshospitalet
Krimi

17-årig er død efter ulykke på gymnasium

brandmand på stige ved brand
Nyheder

Tv-legendes grillbar brændt ned

Krimi

Stjal 72 flasker vodka

skilt på retsbygning
Krimi

16-årig fængslet

efter knivstikkeri 

kvinde
Kendte

Matador-stjerne i

ny søndags-serie

Biler på rad og række
Biler

Her er finalisterne til Årets Bil 2025

kronprins Frederik hilser på skuespillere.
Krimi

Dansk skuespiller: 11 års

fængsel for narkohandel

kvinde
Kendte

Mathilde Norholt: 

Jeg smed ham ud af sengen

træ i kraftig vind
Nyheder

DMI varsler:

Storm på vej

mennesker samlet om et bord
Debat

Søren Baastrup: Køer, kage og kunstige kartofler

Nyheder

Rekorddyre priser

øde by oversvømmet
Nyheder

Orkanen Milton:

Kaos og brændstofmangel

blå blink
Krimi

19-årig måtte

skæres fri efter ulykke

bog med navn på
Nyheder

Melania Trumps bog:
Kedelig og tynd kop te

satellit af orkan
Nyheder

Biden inden orkan:

- Kom væk, det er

liv eller død 

politiafspærring foran bygning
Nyheder

137 altaner kan være

i nedstyrtningsfare

bygninger og palmer
Krimi

Ferieparadis hærges

af tyve

fly lander i kastrup
Rejser

Verdens største vender

tilbage til Danmark 

to personer taler sammen
Nyheder

Ny bog: Biden

sviner ledere til 

udrykningskøretøjer holder på vej
Krimi

Kvinde død efter

sammenstød med

lastbil

kvinde med læbestift
Kendte

Nu er hun verdens

rigeste 

skilt på dør foran retten i næstved
Krimi

42-årig mand frifundet

for drabsforsøg mod

forældre

ruiner i by
Nyheder

Danskere opfordres:

Forlad landet nu

bygning med rødt tag
Krimi

Ulykke på gymnasium:

Forbrændt elev fløjet

til Rigshospitalet

en alvorlig mand
Kendte

Dan Jørgensen
forladt af kæresten

kød på et bord
Nyheder

Populær slagter

går konkurs
med million-gæld

to mænd
Nyheder

Markant jurist er død

politi arbejder
Krimi

12-årig tilbageholdt

for brandattentat

en mand der smiler
Film og TV

Vild med dans: Silas Holst bliver dommer

en mand i retten
Krimi

Mistænkt i Madeleine-sag frikendt

en sofagruppe
Nyheder

Bolighus går konkurs

et kongepar
Kongelige

Kongeparret debuterer som værter ved statsbesøg fra Island

en alvorlig mand
Krimi

Messerschmidt
sigtet for racisme

Et par på den røde løber
Kendte

Katherine Diez forgyldes
- sælger for millioner

to pakker medicin
Sundhed

2,8 mia. alene til
Ozempic og Wegovy

en baby spiser en rød peber
Nyheder

Ny forskning: De fleste børn bliver ikke 100 år

biler kører i tæt tåge
Nyheder

Mange vågner
op til tæt tåge

star wars objekter
Nyheder

Objekter fra Star Wars og James Bond skal under hammeren