Piloter skal kunne melde sig syge og aflyse flyvninger, hvis de er trætte, eller der er tegn på sikkerhedsproblemer, uden at der er risiko for, at deres kontrakt ikke bliver forlænget for den kommende måned.
Det mener SF’s arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen, der derfor har fremsat et forslag til folketingsbeslutning, der skal pålægge statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og regeringen at presse på i EU for at få indført, at minimum 75 procent af en europæisk flybesætning skal være fastansat i det flyselskab, der har flylicensen til den enkelte flyvning.
LÆS OGSÅ: Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden
- Jeg tror, der er mange passagerer, der ikke ved, at de løber en risiko, når de går om bord på de her fly. Utrygheden blandt piloter skyldes i høj grad løse, korte ansættelsesforhold med hyppige kontraktfornyelser - også med piloter som enkeltmandsfirmaer. Med en direkte ansættelse, vil piloterne have rygstød til at melde sig syge, siger Eigil Andersen.
Lavprispiloter filer på sikkerheden
Forslaget kommer efter, at transportminister Magnus Heunicke (S) i sidste uge var i samråd, hvor han på baggrund af artikler i Avisen.dk skulle forklare, hvordan man sikrer piloternes arbejdsforhold og flysikkerheden i lavprisselskaber.
LÆS OGSÅ: Piloter frygter for sikkerhed: Her er deres barske hverdag
Avisen.dk har nemlig tidligere omtalt en belgisk rapport, der afslører, at europæiske piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, filer på flysikkerheden. De føler ikke, at de er i stand til at ændre deres arbejdsgivers ordrer, selv når de kan gøre indsigelser med flysikkerhed som begrundelse.
Mekanikere baner vejen
Ifølge Eigil Andersen er der allerede bestemmelser for, at 50 procent af mekanikerne på flyværksteder skal være fastansat, og derfor mener han, at der er gode muligheder for at komme igennem med lignende krav for flybesætninger.
LÆS OGSÅ: SF kalder minister i samråd om piloters arbejdsforhold
Men det her forslag gør sig jo først og fremmest gældende for piloter, og dem er der to af på hvert fly. Hvordan skal 75 procent af de to så være fastansat?
- Tankegangen bag det her forslag er, at der bliver taget hånd om sikkerhedsproblemerne. Jeg er åben over for, hvordan det kan lade sig gøre, men det vil være naturligt, at mindst en og helst begge piloter skal være fastansat, siger Eigil Andersen.
16 procent er atypisk ansat
I den nye rapport fra universitetet i belgiske Gent, fremgår det, at 16 procent af alle europæiske piloter ikke er direkte ansat af det selskab, de flyver for.
Af dem er 46,6 procent ”stærkt” eller ”overvejende” uenige i udsagnet: ”Jeg kan ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar eller sundhed og sikkerhed”. I stedet svarer langt de fleste, at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i sådanne tilfælde.
Mere end 80 procent af samme gruppe arbejder for et lavprisselskab. Her er halvdelen af piloterne generelt atypisk ansat. Det betyder, at de eksempelvis tager det arbejde, de kan få gennem vikarbureauer, er selvstændige eller arbejder på såkaldte nul-time-kontrakter, der ikke garanterer arbejde, men omvendt presser piloten til at acceptere arbejde, hvor og når som helst arbejdsgiveren dikterer det.
Selskaber presser ansatte
Piloterne, der var uenige i udsagnet, er efterfølgende blevet spurgt, om de sommetider kan være tilbøjelige til at undgå diskussionen med arbejdsgiveren, fordi de frygter, at det kan have negative konsekvenser for deres professionelle karriere. 64,3 procent svarer ja.
I undersøgelsen forklarer en af de anonyme piloter, hvorfor piloterne frygter for flysikkerheden og føler sig pressede af deres arbejdsgivere.
”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…”
Flyver syg og stresset
Adskillige piloter svarer i undersøgelsen, at sygdom eksempelvis ikke tolereres af flyselskaberne. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder, lyder det fra piloterne.
”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem (flyselskaberne, red.) at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.