Ryanair bliver trukket i retten, før flyselskabet overhovedet er gået i gang med at have ruter fra og til Københavns Lufthavn. Fagbevægelsen i form af LO vil have rettens ord for, at man lovligt kan gå ind i en konflikt med det irske flyselskab.
LO håber, at man ved at gå i Arbejdsretten kan presse Ryanair til at indlede forhandlinger om at indgå en overenskomst. Det har Ryanair hidtil afvist over alt i EU.
Hvis Ryanair ikke går ind forhandlinger, håber LO at kunne lamme selskabet i Københavns Lufthavn. Og gerne allerede fra den dag - torsdag 26. marts - hvor Ryanair regner med at sætte gang i ruter til Milano, London og Warszawa.
Selskabet med de lave priser håber at kunne sende masser af kunder på ferie i påsken. Den begynder med skærtorsdag 2. april. Det vil sige præcis en uge efter 26. marts.
En lammer
LO-fagbevægelsen har sendt et brev til Arbejdsretten. Heri beder LO om at få rettens ord for, at det vil være fuldt lovligt at gennemføre en konflikt mod Ryanair.
En sådan konflikt vil betyde, at ingen af piloterne og stewardesserne i Flyvebranchens Personale Union må arbejde for Ryanair.
Derudover vil der med stor sandsynlighed komme en såkaldt sympatikonflikt. Den vil gøre, at ingen medlemmer af LO-forbund må arbejde for Ryanair.
Det vil for eksempel gøre, at medlemmer af 3F i lufthavnen ikke må håndtere bagage til Ryanairs fly. Og flymekanikere fra Dansk Metal må ikke fixe Ryanairs fly.
Hastesag
Når LO nu slæber Ryanair i Arbejdsretten har det flere formål, oplyser advokat i LO-fagbevægelsen Peter Nisbeth.
- Vi vil gerne have rettens ord for, at fagbevægelsen fuldt lovligt kan gennemføre en konflikt mod Ryanair.Derudover tager vi nu Ryanair på ordet. Selskabets chefer sagde i sidste uge, at de var parat til at møde enhver konflikt eller blokade med en retssag, siger Peter Nisbeth.
LO beder Arbejdsretten om at få behandlet sagen i en fart.
- Vi vil meget gerne have en afklaring hurtigt, så vi kan være klar til en eventuel konflikt allerede ved Ryanairs start i København 26. marts. Det er tidligere lykkedes med en hastebehandling i sager med stor offentlig interesse - for eksempel den med Nørrebro Bryghus, fortæller Peter Nisbeth.
Langt juridisk slagsmål?
Ryanairs personalechef Eddie Wilson var i København forrige uge. Her bedyrede han, at Ryanair var klar til at tage en hvilken som helst retssag.
Eddie Wilson slog fast, at selskabets fly er indregistreret i Irland og derfor skal betragtes som arbejdspladser under irsk lov. Netop den påstand kan give et langt juridisk slagsmål. Det har det gjort andre steder.
I Norge for eksempel fører den italienske stewardesse Alessandra Cocca - med fagbevægelsens opbakning - en sag mod Ryanair. Den har stået på siden 2013. Her har Ryanair påstået, at sagen skulle behandles i Irland.
Efter en tur i byret, landsret og højesteret blev det afgjort, at sagen hører hjemme i Norge. Det skyldes, at Ryanair har en såkaldt base i landet. Det vil sige, at stewardesser og piloter starter deres arbejdsdag i Norge og slutter den der.
Selve indholdet i sagen - Alessandra Coccas anklage om at have været på en slavelignende kontrakt - er endnu ikke bedømt i det norske retsvæsen. Det på trods af at sagen begyndte i 2013.
- Vi håber, at vi med en afgørelse i Arbejdsretten en gang for alle kan få slået fast, at Ryanair med base i København juridisk set skal betragtes som dansk, siger Peter Nisbeth fra LO.
LO's udlægning af juraen
Ryanair: Deltager ikke i spekulation
Avisen.dk har bedt Ryanair om en kommentar. Svaret fra flyselskabet er, at man ikke nu vil forholde sig til en sag i Arbejdsretten.
Ryanair skriver til Avisen.dk:
- Ryanair kommenterer ikke på eller deltager i spekulation.
- Vi ser frem til voksende turisme, ruter og arbejdspladser i Danmark og til at tilbyde danske kunder og besøgende de laveste priser, når vores base i København åbner til marts.