I oktober 2022 kunne Poul Bundgaard fylde 100 år.
I den anledning udkommer en ny stor biografi om skuespilleren, der stadig er kendt af alle danskere. Især som Kjeld fra "Olsen-banden". Men han var langt mere end Kjeld. Han var et menneske, der levede i krydsfeltet mellem at være generøs og kærlig hjemme og hårdt ramt af sceneskræk ude.
En mand, hvis hemmelige drøm om at blive operasanger, led et knæk. En mand, der som skuespiller kunne langt mere, end han blev bedt om. Og som døde med støvlerne og Kjelds kostume på i 1998 under indspilningerne til ”Olsen-bandens sidste stik”.
Fremragende skuespiller
Avisen.dk har fanget forfatteren bag den kommende bog, Jacob Wendt Jensen, til en hurtig snak om projektet.
- Hvad er det med Poul Bundgaard, som du synes, ikke er kommet frem endnu?
- I min bog kommer der meget nyt frem. For eksempel detaljer og fortællinger om Pouls indsats under besættelsen, som han aldrig selv var så meget for at tale om. Vi kommer også med bag kulisserne i unge Pouls liv, hvor han var gift første gang med Bente og hans liv som pigernes operettehelt. Og så bliver hans sceneskræk dissekeret og selvfølgelig kan historien om hans færd gennem "Olsen-banden"-serien fortælles på en ny måde – og i den forbindelse får vi historien om den sidste film i slow motion – takket være mange interviews, men også arkivfund hos Nordisk Film. Den er aldrig for alvor fortalt. ”Olsen-bandens sidste stik” – og det var jo i arbejdet med den film Bundgaard døde med støvlerne på så at sige – eller i det mindste Kjeld-kostumet på...
- Han var jo en fremragende skuespiller, hvorfor tror du hans eftermæle er blevet lidt mere kulørt?
- Ja, han var en FREMRAGENDE skuespiller og en alvorligt god sanger. Men det er sjovt med Poul Bundgaard, for han var også et meget åbent menneske, der i bedste 1970’erne-stil var meget åben overfor pressen og havde mange venner blandt journalisterne. Ugebladene skrev ofte om ham, og han tog til stimevis af receptioner. Han brugte pressen og fik dermed et ry som kulørt. Bundgaard var også altid lidt bange for ikke at tjene penge nok, og derfor gjorde han uhyre meget opmærksom på sig selv, så han kunne få flere jobs. Det faktum at han blev meget meget stor rent kropsmæssigt og lavede enormt mange vittigheder om wienerbrød og mad, gjorde også at han selv hele tiden bidrog til det farverige image, selv om han meget gerne ville tages alvorligt som skuespiller. Jeg håber på at rette lidt op på balancen med min nye bog...
- Hvilken Poul Bundgaard-film så du for første gang?
- Det var ”Olsen-banden ser rødt”. Med min mormor i Scala Bio i Aalborg på en ferie. Med min søster og nogle fætre og kusiner. Jeg boede nemlig dengang i Bruxelles i Belgien og kendte derfor ikke Olsen-banden så godt, men de gjorde et stort indtryk fra første færd. Alle tre medlemmer sådan set. Men Poul Bundgaard var en ganske særlig skikkelse med sin kasket, brune frakke og DEN lægetaske. Selv om han ofte sakkede lidt bagud og var nervøs, så virkede han uhyre vigtig for sammenhængen, selv om jeg nok ikke forstod så meget dengang...
- Hvilken er din yndlingsrolle med Poul Bundgaard?
- Jeg kunne svare ALT i Olsen-banden, men jeg må sige, at arbejdet med bogen her har gjort, at jeg siger rollen som ”Den evige Kjær” i Ole Roos’ ”Hærværk” fra 1977. Det er jo filmen, hvor Ole Ernst spiller den fordrukne journalist Ole Jastrau OG Bundgaard sveder tran i sin livslede som gæst på filmens værtshus. Indtil da var den bedste rolle som alkoholiker i en dansk film Ib Schønberg i ”Cafe Paradis”, men Poul Bundgaard er lige en tand længere ude og mere skræmmende. Desperat, ulykkelig og Bundgaard spillede desperationen vanvittigt livagtigt...
Støt bogen via crowd-funding
Jacob Wendt Jensen har tidligere skrevet biografier om Ove Sprogøe, Victor Borge og Lise Nørgaard og har endvidere været med til at skrive bøger om tv-serien ”Matador” og rockbandet ”Gasolin’”.
Du kan være med til at støtte bogen om Poul Bundgaard ved at være en del af det såkaldte crowd-funding. Læs mere her