En stor del af de 1,4 millioner danskere, som har tilmeldt sig Danske Banks app til mobile betalinger, Mobilepay, kan i øjeblikket ikke overføre penge via mobiltelefonen.
Danske Banks pressechef, Kenni Leth, forventer dog, at de tekniske problemer vil blive løst i løbet af mandag.
- Vi har et teknisk problem med vores Mobilepay. Vi er i gang med at kigge på, hvordan vi løser det, så vi regner med, at vi i løbet af i dag kan få det op at køre igen, siger han mandag middag og fortsætter:
- Der er i alt 1,4 millioner danskere, som er tilmeldt app'en, og der er nogle, som kan bruge deres Mobilepay uden problemer. Men der er også nogle, som oplever problemer, når de forsøger at logge ind eller overføre penge. Jeg kan ikke sige præcist, hvor mange det er.
Danske Bank har også lanceret en særlig app til virksomheder, som gør det muligt for dem at modtage betalinger fra smartphones. De er ikke ramt af det delvise nedbrud.
- Problemet ligger ikke hos Mobilepay Business-kunderne, men mere hos dem, der har app'en, og bruger den som betalingsmiddel, siger Kenni Leth.
Danske Bank var først i Danmark til at lancere en app til mobilbetalinger. Siden har en række andre banker i samarbejde lanceret løsningen Swipp, og også teleselskaberne er kommet til med en betalingsløsning.
Ud over Danmark har Danske Bank også lanceret Mobilepay Finland samt i Storbritannien, hvor banken dog modsat i Danmark er med i et sektorsamarbejde. Danske Bank har desuden planer om at lancere app'en i Norge, mens banken i Sverige er med i et andet samarbejde.
/ritzau/