Når der en sjælden gang er stille i åbne kontorlandskaber, er stilheden overraskende nok svær at bryde. For ansatte aber efter hinanden og sænker deres eget lydniveau, når kollegerne ikke larmer. Det viser en ny undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Ugebrevet A4.
Blandt 1.224 ansatte, der enten sidder eller har siddet i storrum, svarer knap en tredjedel, at de dæmper deres eget lydniveau, når der er stille omkring dem. Og hele 47 procent gør det i nogen grad.
Årsagen til den ændrede adfærd hænger sammen med de sociale koder, der hersker på kontoret og mellem mennesker i det hele taget. Det forklarer erhvervspsykolog Mads Bendixen fra rådgivningsfirmaet Alectia.
»I alle sociale sammenhænge går vi som mennesker og lurer hinanden af for at finde ud af, hvad der er rigtig og forkert adfærd. Når der er stille på kontoret, justerer vi vores egen adfærd ind efter det. Her bryder man den sociale kode, hvis man begynder at larme,« siger Mads Bendixen.
Den forklaring bakkes op af adjunkt ved Roskilde Universitet Pelle Guldborg Hansen, der forsker i adfærd og sociale normer.
»I modsætning til på en cafe, hvor folk bare begynder at tale igen, fordi det er legitimt her, vil der på et kontor blive ved med at være stille. Her slutter folk automatisk, at der er en årsag til stilheden,« siger Pelle Guldborg Hansen.
Og det får os til at kopiere kollegernes adfærd, forklarer han.
»Vi slutter os hurtigt til, at der er en norm og en stiltiende aftale om, at man ikke larmer. Når ingen andre taler i telefon, ville det være et brud på normen, hvis man selv gjorde,« siger Pelle Guldborg Hansen.
Ansatte undgår telefonopkald
Mere end hver tredje undgår tilmed i høj eller i nogen grad at tale i telefon, når kollegerne er stille.
Hos Dansk Erhverv kan chef for HR & Arbejdsmiljø Rikke B. Ørum godt genkende fænomenet, men hun mener ikke, at det går ud over arbejdet.
»Jeg kan godt sætte mig ind i, at folk lader sig gribe af stemningen, når der er helt stille. De lægger sig i forlængelse af stilheden uden aktivt at bryde den. Men jeg har svært ved at forestille mig, at de undlader at tage opkald, hvis de er vigtige,« siger Rikke B. Ørum.
Når medarbejderne alligevel undlader at tale i telefon, skyldes det ikke nødvendigvis udelukkende hensynet til de omkringsiddende kolleger.
»Hvis jeg som medarbejder bevæger mig uden for normen og taler utroligt højt, eller taler i telefon, vil kollegerne måske synes dårligt om mig. Så det er ikke nødvendigvis kun af hensyn til dem, at jeg ikke taler ikke telefon, men fordi jeg ikke har lyst til at stikke ud i en forkert retning,« siger Pelle Guldborg Hansen fra Roskilde Universitet.