Bilister i København og andre byer skal ikke frygte højere parkeringstakster, selvom Socialdemokraterne nu varsler et lovforslag, som vil fjerne loftet over, hvor meget kommunerne må tjene på parkerede biler.
Det skyldes, at det er forbudt at bruge p-afgifter som en pengemaskine. Parkeringspriser skal ifølge Vejloven afspejle det trafikale behov og bruges til at regulere trafikken med.
Det fastslår chef for Center for Parkering i København, Anders Møller.
"Lovændringen får ingen betydning for, hvordan vi bruger parkeringsafgifter som middel til at regulere trængsel. Det står eksplicit i loven, at man kun kan indføre betalingsparkering, hvis der er et trafikalt behov for det," siger han til Newspaq.
Parkeringsindtægterne i Københavns Kommune steg fra 102 millioner kroner i 2004 til 354 millioner kroner i 2010.
Derfor indførte den tidligere VK-regering sidste år et loft, som betød, at kommunerne skulle aflevere en stor del af højere afgifter til staten - som modregning i bloktilskuddet.
Ifølge Anders Møller fra Center for Parkering var der dog særdeles gode grunde til, at indtægterne fra p-afgifter steg eksplosivt.
"Den øgede indpendling mod København gjorde, at man var nødt til at udvide den betalingszone, som man hidtil havde haft både geografisk og tidsmæssigt," siger Anders Møller og fortsætter:
"Formålet med at sætte parkeringsafgifter på det niveau, hvor de er, har ikke noget at gøre med, hvor mange penge, man ønsker at få i kassen, men hvor mange eller få biler, man ønsker at have i gaderne," understreger han.