Dette interview blev bragt første gang 8. oktober. Det var en af de mest læste interview på Avisen.dk i 2018. Vi bringer den igen, fordi mange andre læsere tidligere fandt interesse for den.
Stadig flere danskere vil blive syge af at arbejde, medmindre der bliver skiftet kurs ude i virksomhederne. Sådan lyder advarslen fra filosoffen og erhvervsmanden Morten Albæk.
Han er aktuel med sin nye bog 'Ét liv, én tid, ét menneske - hvordan vi glemte at leve et meningsfuldt liv'. En bog, der går til kamp mod stress og meningsløshed på det danske arbejdsmarked.
Og skal den kamp vindes, er der blandt andet brug for, at der rystes godt og grundigt i posen hos lederne i de danske virksomheder. For eksempel er der god grund til at afskaffe de meget udbredte og ofte omdiskuterede medarbejder-udviklingssamtaler (MUS-samtaler), mener Morten Albæk.
MUS- MedarbejderUdviklingsSamtale - blev indført i Danmark i 1960’erne.
Dengang hed det ´personale-bedømmelses-samtaler’ og var - som udtrykket afslører - især et redskab for lederen.
I dag er er udviklingen af medarbejderen i centrum med det overordnede sigte at understøtte arbejdspladsens strategiske mål. Samtalerne bliver typisk holdt en gang om året. Der er tale om en fortrolig samtale, hvor medarbejderen har mulighed for at få feedback og indflydelse på sit eget arbejdsliv.
Nytteværdien af samtaler har ofte været til debat, og udbyttet er blevet mødt med kritik.
Kilde: Søren Frimann, lektor ved Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet i Ugebrevet A4 m. fl.
UDVID
- Vi kan konstatere, at hovedparten af de værktøjer, der ligger i den moderne leders værktøjskasse, har ligget der ganske lang tid. Flere årtier faktisk. Der udarbejdes MUS-samtaler og tilfredshedsanalyser som aldrig før, men for hver eneste yderligere samtale og analyse, der gennemføres, synes der ingen effekt at være på det mentale og psykiske arbejdsmiljø.
- De samme værktøjer synes heller ingen effekt at have på vores evne til gennem ledelse at skabe engagerede medarbejdere, siger Morten Albæk, der er stifter af rådgivnings- og investeringsvirksomheden Voluntas i København.
Mening i stedet for MUS
Morten Albæk har selv taget konsekvensen i sin egen virksomhed og smidt MUS-samtalerne langt væk.
MUS-samtalerne er i stedet erstattet af meningsfuldhedssamtaler, ligesom medarbejderne har meningsfuldhedsdage - betalte fridage, hvor de ansatte skal reflektere over, hvad der giver mening i deres liv.
- Samtalerne tager afsæt i, at arbejdet er noget eksistentielt og intimt. Arbejdet er dybt integreret i dit ene liv. Jeg tager også et opgør med opdelingen mellem et professionelt og et privat liv. Der er bare ét liv, og i det ene liv er det dybt personligt at bruge halvdelen af sine vågne timer på at være på arbejde. Det skal samtalerne mellem leder og medarbejder afspejle, siger Morten Albæk.
Derfor begynder 'meningsfuldhedssamtalerne' med to spørgsmål til de ansatte:
- Er der noget, der på arbejdet forhindrer dig i at føle den mening med livet, som du stræber efter og har behov for?
- Det andet er, om der er noget i livet, der forhindrer dig i at yde den præstation på arbejdet, som du har ambitioner om, og du får løn for?
Det holder nemlig ikke, hvis ledere kun ser på de ansatte som en ressource, som lederen kun har ansvar for den tid, de ansatte tilbringer på arbejdet.
- Du kan ikke isolere arbejdet og udelukkende se på din medarbejder som lønmodtager. Der sidder bare et menneske foran dig. Det skal lederen og organisationen erkende og tage ansvar for.
- Gør de det, anerkender de også og tager ansvar for, at de sidder med en flig af dette menneskes skæbne i deres hænder. Det er en eksistentiel og moralsk forpligtelse, jeg tror, de færreste ledere er bevidste om, at de bærer i dagligdagen, siger Morten Albæk.
- Født den 28. juli 1975 i den nordjyske by Uggerby
- Bor privat i Aarhus-bydelen Risskov med sin hustru og to børn.
- Cand.mag i historie og filosofi fra Aarhus Universitet.
- Medstifter af institut for anvendt filosofi ved Aalborg Universitet.
- Startede sin karriere i Danske Bank, hvor han til sidst var underdirektør for ideudvikling og innovation
- I 2009 blev han direktør for marketing, kommunikation og corporate relations i vindmøllegiganten Vestas.
- I 2015 stiftede han investerings- og rådgivningsvirksomheden Voluntas. Selskabet bygger på meningsfuld strategi- og politikudvikling.
- Sidder desuden i bestyrelsen hos blandt andet Joe and the Juice, Ilse Jacobsen Hornbæk og Vertic.
- Mediet The Internationalist har fem gange kåret ham som en af de 100 mest indflydelsesrige marketingsfolk i verden. Senest i 2015.
- Samme år - 2015 - blev Morten Albæk inviteret til at være en del af et nyoprettet kunst- og teknologiråd dannet af det katolske overhoved, Pave Frans.
- Er forfatter til bøgerne 'Generation fucked up?' (2005), 'Nedslag - mellem det vi siger, og det vi gør' (2008), 'Det gennemsnitlige menneske' (2013) og 'Ét liv, én tid, ét menneske' (2018)