Det er godt, at danskerne tror på sig selv og har ambitioner på egne vegne. Men jagten på det perfekte kan også have en negativ effekt, lyder det fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA).
I en ny undersøgelse udført af Rambøll for DA er meldingen fra et flertal af 1.500 virksomheder, at medarbejderne stiller høje krav til sig selv både i privatlivet og i arbejdslivet.
Chefer i 57 procent af virksomhederne svarer, at medarbejderne i meget høj grad eller i høj grad har høje krav og forventninger til sig selv i arbejdslivet. I 53 procent af virksomhederne oplever ledelsen, at medarbejderne har høje krav til privatlivet.
Artiklen fortsætter under grafikken
Viceadministrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Pernille Knudsen, er bekymret for, at for høje krav til egen indsats i længden kan blive umulige at honorere.
- Det øger stressrisikoen, hvis man føler, at man skal yde optimalt og perfekt på alle parametre hele tiden, siger Pernille Knudsen til Avisen.dk.
Danskerne skal blive bedre til at balancere mellem privatlivet og arbejdslivet, mener hun.
- Døgnet har kun 24 timer, og derfor bliver man nødt til at balancere privat- og arbejds-sfæren. Ellers risikerer man at brænde sit lys i begge ender, og så kan man ikke noget nogen steder. Jeg kommer ikke til at sige, at man ikke skal være ambitiøs om sit arbejde, men nogle gange skal man også være dygtig til at prioritere og vurdere, hvad der er vigtigt og ikke vigtigt, siger Pernille Knudsen.
Skab en kultur
Ifølge ledelsesforsker Pernille Steen Pedersen, postdoc og ph.d. ved Copenhagen Business School, er en af de største stressfaktorer, når der ikke er sammenhæng mellem egne forventninger, og hvad der rent faktisk er muligt.
Hun er ikke overrasket over, at mange stiller høje krav til sig selv.
- Vi sammenligner os med flokken og vil ikke stå udenfor. Mennesker har et iboende behov for at føle sig set og anerkendt, og det har vi desværre koblet sammen med at gøre sig fortjent til anerkendelse og at præstere. Den anden del er vores faglige stolthed, som er kommet ind i det moderne arbejdsliv i mange brancher, siger Pernille Steen Pedersen.
Hun forklarer, at folk ikke ændrer adfærd ved at få fortalt om det, de gør, er rigtigt eller forkert. I stedet skal der på arbejdspladserne skabes en kultur, der accepterer fejl.
- Lederne skal træde i karakter og støtte medarbejderne i at give slip på kravene, tale om kompromisser og italesætte frygten for at fejle. Ledere kan ubevidst bidrage til det her ideal om, at det perfekte kun er godt nok ved at sige, at en virksomhed skal være de bedste på markedet. Så er det ikke så troværdigt, når man siger til medarbejderne, at nok er nok, siger Pernille Steen Pedersen.
Individet har ansvaret
Hos Dansk Arbejdsgiverforening mener man i højere grad, at den enkelte selv har et ansvar for at skabe en god balance mellem arbejde og privatliv.
- Når vi snakker om balancen mellem arbejde og privatsfæren, må man selv tage det fulde ansvar, men arbejdsgiveren er jo en del af det. Arbejdsgiverne har et ansvar for at balancere de ansattes tid, ressourcer, opgaver og trivsel. Arbejdsgiverne tager hver dag hensyn til ansatte med en syg mor, små børn eller medarbejdere, som er ved at blive skilt. Jeg skriver ikke ledere ud af ligningen, men de er bare kun på arbejdspladsen, siger Pernille Knudsen.
Men selvom man skal adskille privat- og arbejdsliv, er det uundgåeligt, at de to har indflydelse på hinanden.
- Det, man har i sit liv, tager man med på arbejde og omvendt. Man er jo ikke en maskine, der kan lukke op og ned. Men arbejdsgiveren kan ikke tage et ansvar for eksempelvis ens søvn eller skilsmisse. Og tilsvarende, hvis ens arbejdsopgaver er for svære, ikke hænger sammen, eller man har en dum kollega, så skal det håndteres på arbejdet, siger Pernille Knudsen.
HK: Det er ledernes ansvar
I fagforeningen HK Privat er man venligt stemt overfor et opgør med perfekthedskulturen og for mere fokus på en sund balance mellem privatliv og arbejdsliv.
Men næstformand Marianne Vind så gerne, at arbejdsgiverne tog endnu mere ansvar.
- Så længe vi i Danmark har en aftale om, at ledelsen har ledelsesretten, er det også der, ansvaret ligger. På mange arbejdspladser er der et uudtalt magtforhold, og ikke alle arbejdspladser har en kultur og skaber et rum, hvor medarbejdere kan tale om problemer derhjemme, eller at man har det svært på arbejdet, siger Marianne Vind.