Klokken er præcis 17.20 en onsdag eftermiddag, da Avisen.dk ringer til Soulaima Gourani. Hun bor sammen med sin mand Brian og deres to børn i Palo Alto lidt uden for San Francisco ved USA's teknologiske hotspot Sillicon Valley.
Ny måling: Stress er et af de største problemer i Danmark
Klokken er kun 8.20 om morgenen "over there". Men Soulaima Ghourani har allerede været oppe i næsten tre timer. Hun har nemlig fire interviews med journalister, hun skal have gennemført, og to børn hun skal give en god start på dagen.
Men humøret fejler intet, hun griner højt, da hun tager telefonen. Hun er kendt for sine markante holdninger til virksomhedsledelse, og det er da også det, Avisen.dk har sat hende i stævne til at tale om.
Hun har nemlig en særlig tilgang til at lede sine medarbejdere, som hun gerne så flere lod sig inspirere af.
For når man arbejder for Soulaima Ghourani, har man ingen arbejdstider, man kan ikke komme for sent, man skal ikke melde sig syg og man kan holde fri, når man har lyst. Man skal blot give lyd fra sig, hvis man er væk fra pinden i mere end fire dage i træk.
For som Soulaima Gourani siger, så gider hun ikke bruge tid og kræfter på at tjekke op på sine ansatte. Hun vil hellere bare stole på, at de udfører deres job tilfredsstillende af egen drivkraft.
Jeg dræbes i kedsommelige møder, lange emails, instrukser og ordrer. Jeg vil ikke have en ordre.
Hvis hun har en fornemmelse af, at opgaverne bliver udført i et tilfredsstillende tempo og kvalitet, vil hun heller ikke kræve, at de skal lægge 37 timer om ugen, for som hun forklarer, har hun ansatte, som kan klare opgaverne meget hurtigere, fordi de har erfaring og har været i jobbet i mange år.
Hun mener ligeledes, at det, at skulle bede voksne mennesker om at sygemelde sig, er nedværdigende.
- Det der med at skulle sygemelde sig, det er simpelthen så ydmygende. "Ved du hvad chef, jeg har hovedpine i dag," parodierer hun og fortsætter:
- Jeg synes ikke, det rager folk, hvis jeg har et par enkelte sygedage. Det er da personligt, pointerer hun.
Hun har som chef heller ikke lyst til at læse tre sygemeldinger som det første, når hun åbner sin mail om morgenen. Det er negativ information, som hun ikke har lyst til at skulle forholde sig til, forklarer hun.
Det hører med til historien, at alle hendes ansatte arbejder forskellige steder i verden. Fem sidder i København, mens èn sidder i Texas, én anden i New York, og en tredje i New Zealand, mens andre rejser rundt i verden. Det betyder også, at de ansatte ikke har en arbejdsplads, hvor man mødes daglig, der holdes ikke julefrokoster eller sommerfester, og man spiser ikke morgenbrød sammen om fredagen.
"Jeg vil ikke have en ordre"
Hun er godt klar over, at langt fra alle ville trives i sådan et arbejdsliv, hun har da også haft enkelte medarbejdere, som sagde op i frustration over de manglende faste rammer. Men langt de fleste af hendes ansatte, både nutidige og tidligere, er glade for den enorme frihed.
Ligesom Soulaima Gourani selv er stor tilhænger af friheden, hun har nemlig selv prøvet at arbejde på en arbejdsplads, hvor hun med sine egne ord blev "micromanaged." Det var ikke nogen succes, hverken for hende selv eller for arbejdspladsen.
- Jeg dræbes i kedsommelige møder, lange emails, instrukser og ordrer. Jeg vil ikke have en ordre, understreger hun.
Det der røvhulssydrom kommer først, når ansatte ikke føler sig ordentligt behandlet.
Til spørgsmålet om, hun er bange for, at nogle ansatte kunne finde på at udnytte hendes tillid til egen vinding, er svaret et klart nej. Hun har aldrig haft et såkaldt broddent kar.
- Det er mit indtryk, at hvis du udviser tillid og giver frie rammer, så er langt de fleste mennesker samvittighedsfulde. Jeg tror ikke på, at nogen har lyst til at misbruge et system, siger hun og fortsætter:
- Men hvis man til gengæld føler, at chefen er en idiot, som ikke taler ordentligt til en og har en stor klam hånd inde i ens liv hele tiden, så tror jeg godt, at man kan få lyst til at stjæle ti hovedpinepiller og en kuglepen. Det der røvhulssydrom kommer først, når ansatte ikke føler sig ordentligt behandlet, mener hun.
Hun debatterer arbejdsvilkår for at ændre den danske ledelsesstil. Hun så gerne, at den blev mere tillidsfuld og mindre kontrollerende, for hun mener, at den ledelsesstil er med til at skabe stress og angst. To problematikker, som kun lader til at blive større og større.
Ifølge en undersøgelse udarbejdet af LO i starten af 2018 har hver femte dansker sygemeldt sig på grund af psykiske påvirkninger på arbejdspladsen i løbet af de sidste 12 måneder. Og Soulaima Gourani mener, at den måde, vi har skruet vores arbejdspladser sammen på, er en del af årsagen.
Hun går utroligt meget op i, at hendes ansatte har det godt, og hun mener selv, at hendes ledelsesform er med til at skabe et godt og stressfrit arbejdsliv.
- Det er for dårligt, at vi ikke får kigget på arbejdsforholdene. Det må da være måden, vi arbejder på, der ikke fungerer med almindelige menneskers hverdag, siger hun og fortsætter:
- Vi holder tøjlerne alt for stramme med al den kontrol. Det virker jo ikke, for så bliver det angstbaseret, og der er absolut intet positivt at sige om at performe under angst. Man lukker ned for alt det, jeg skal bruge i min virksomhed, nemlig kreativitet og motivation. Jeg tror derimod på, at min ledelsesstil gør, at mennesker arbejder bedre, siger hun.
Soulaima Gourani:
- Iværksætter
- Foredragsholder
- Virksomhedsrådgiver
- Forfatter
Hun har skabt en række forskellige virksomheder bl.a. fremilivet.dk og nerdyspeakers.dk. Hun holder mange foredrag hvert år, rådgiver virksomheder i ledelsesstrategi og er forfatter til en lang liste af bøger bl.a. "Tag magten over din karriere" og "Mod til success".
UDVID