Sommerferien er begyndt, og for mange unge betyder det goddag til et fritidsarbejde.
Traditionen tro vil Jobpatruljen følge med ud i sommerlandet og tale med de unge om arbejdsvilkår og rettigheder.
I år har patruljen valgt at sætte fokus på hoteller og restauranter, fortæller Jobpatruljens koordinator Rasmus Jakobsen til Avisen.dk.
- Her er der meget at komme efter på både arbejdsmiljø, løn og vilkår, og det er i de her brancher, at størstedelen af de unge er ansatte, siger han.
Patruljen vil også lægge vejen forbi arbejdspladser indenfor handel. I alt forventer patruljen at lægge vejen forbi 10.000 arbejdspladser og interviewe omkring 3.000 unge.
Tunge løft og skub, for lange vagter eller manglende pauser samt arbejde i områder med alkohol er typiske problemer.
"Velkommen indenfor"
På arbejdsgiversiden hilser brancheforeningen Dansk Erhverv "traditionen tro" gerne Jobpatruljen indenfor, fortæller arbejdsmiljøchef Anne-Marie Røge Krag.
- Vores anbefaling til arbejdsgiverne er, at de tjekker op på reglerne for unges ansættelsesmæssige forhold og byder indenfor, hvis Jobpatruljen kommer forbi.
Hun understreger dog, at der kan være tilfælde, hvor det passer dårligt ind - når der er travlt eksempelvis.
Og hos brancheforeningen for hoteller og restauranter, Horesta, bliver Jobpatruljens fokus på hoteller og resturanter modtaget med ro:
- Vi mener, at vores medlemmer i branchen er gode til at sikre ordentlige og lovlige arbejdsforhold. Så generelt vil jeg sige, at der ikke er noget at komme efter i vores medlemskreds, siger Katia Østergaard, administrerende direktør i Horesta.
- Der, hvor der kan være udfordringer, er i den praktiske virkelighed. Vi oplever medlemmer sige, at det kan være svært at overbevise medarbejderne om vigtigheden af at overholde reglerne. Det gælder både unge og voksne.
Katia Østergaard understreger ligesom Anne-Marie Røge Krag fra Dansk Erhverv, at det naturligvis er arbejdsgivers ansvar, at reglerne bliver overholdt.
De fleste er ordentlige
Hos Jobpatruljen påpeger Rasmus Jakobsen, at langt de fleste regelbrud, som patruljen støder på, handler om, at arbejdsgiverne ikke har sat sig godt nok ind i reglerne.
- Vi oplever ikke, at arbejdsgivere forsøger at undvige reglerne, ofte kender de dem bare ikke godt nok. Men det er arbejdsgivers fulde ansvar, at alle regler overholdes siger han og tilføjer:
- Selvfølgelig er der også steder, hvor forholdene ikke er i orden, og hvor der er ikke er mulighed for dialog – de sager tager vi så videre til 3F, HK eller Arbejdstilsynet.
7 af 10 overtræder regler
Tal fra Jobpatruljens besøg på næsten 10.000 arbejdspladser sidste år viser, at hele 7 af 10 unge sommerjobbere er ansat på steder, hvor der er et eller flere problemer med arbejdsforholdene.
Ifølge Mehmet Arabaci, ungdomskonsulent i 3F, er størsteparten af overtrædelserne ofte af mindre karakter. Han mener også, at arbejdsgiverne generelt er indstillede på, at tingene skal være i orden.
- Vores mål er ikke at pege fingre af arbejdsgiver. De fleste vil gerne gøre det godt, men har under travlhed ikke sat sig ind i reglerne for fritidsjobbere. Derfor tager vi ud og vejleder, og det er langt de fleste positive overfor.
- Det er vigtig for os, at vores besøg er en god oplevelse for både de unge og arbejdsgivere. Vi lægger stor vægt på dialog, hvor vi fortæller, hvilke rammerne og reglerne der findes i aftaler og lovgivning.