De fleste borgere vil nok forvente, at samtalerne i et jobcenter ikke kan overhøres af andre, og at man kan tale frit om sine personlige forhold.
Sådan er det ifølge Dansk Socialrådgiverforening i langt de fleste jobcentre, men ikke på Ærø. Det skriver Fyns Amts Avis.
Det kommunale jobcenter er placeret i en tidligere skole, hvor samtaler kan overhøres i tilstødende lokaler, fordi lokalerne simpelthen ikke til tilstrækkeligt lydisoleret.
Det oplyser jobcenterchef, Marianne Vitus.
“Forholdene gør, at når der er samtaler i et af rummene, kan samtalen høres tydeligt i de to øvrige rum. Herudover oplever medarbejderne, at det er svært at holde fokus i samtalerne, når der samtidig kan høres andre kollegers borgersamtaler.”
Det skriver hun i en ansøgning til lokalpolitikerne, hvor jobcentret søger om at få 332.000 kroner til lydisolering, ifølge Fyns Amts Avis.
Og det er nu ikke kun medarbejderne, der mener det. Lydprøver udført af en virksomhed med speciale i akustik slår fast, at lokalerne er uegnede til at afholde borgersamtaler i.
Problemer for medarbejderne
Jobcentrene har faktisk pligt til at sikre, at uvedkommende ikke kan høre de fortrolige samtaler, mener Sten Bønsing, lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet.
- Det er jo dem, der overtræder tavshedspligten. Og så kan man selvfølgelig diskutere, om ledelsen, som er blevet orienteret om problemerne, eventuelt kan blive medvirkende til overtrædelse af tavshedspligten, siger Sten Bønsing og tilføjer, at det kan være en skærpende omstændighed.
Det er formand for Dansk Socialrådgiverforening Region Syd, Anne Jørgensen, enig i.
- Man kan ikke undgå at høre, hvad der sker på den anden side, simpelthen fordi det er de rene papvægge. Det er lovbrud, når man ikke kan sidde frit og afgive oplysninger, siger Anne Jørgensen til Fyns Amts Avis.