Bilerne dytter, benzinosen river i næsen,
solen bager på asfalten og bådene skvulper stille i havnen. Du står ved
lystbådehavnen i Athen med en is hånden. Så tager du en Virtual Reality hjelm
på. Et horn gjalder, skrigene er øredøvende, du har et sværd i hånden og
horisonten er sort af fjendtlige skibe. Du står midt i Den Peloponnesiske Krig,
som blev udkæmpet i det antikke Grækenland omkring 400 år før vor
tidsregning.
I fremtidens museer kommer vi sandsynligvis
til at føle os midt i begivenhederne når vi går på museum frem for at glo på
ældgamle arkæologiske bygningsrester, der ligger og samler støv i en
glasmontre.
I hvert fald viser et projekt fra tre
danske studerende ved Arkitektur & Design på Aalborg Universitet den spæde
begyndelse på, hvad museumsgæster kan blive vant til i fremtiden. De har nemlig
lavet en computeranimation af, nøjagtig hvordan den gigantiske flådehavn Zea i
Piraeus ved Athen så ud.
Havnen, der lå der hvor den moderne lystbådehavn og by
ligger nu, husede de 200 krigsskibe, som for over 2000 år siden sikrede grækerne
sejr over perserne under slaget ved den græske ø Salamis.
Genskaber fortiden
Computerfilmen, der
fører tilskueren rundt blandt de store krigsskibe og imponerende bygninger, skal
vises på store skærme i Athens lufthavn fra omkring april og resten af
året.
»I modsætning til andre græske
turistattraktioner som Akropolis der har overlevet tidens tand er der næsten
ingen spor tilbage af et af de mest betydningsfulde bygningsværker i historien.
Netop her kan nye teknologier genskabe, hvordan havnen og byen så ud i
øjenhøjde,« siger Brian Klejn-Christensen, som arbejdede sammen med Allan Bjerre
og Thomas Bildsøe om rekonstruktionen af den antikke græske havneby.
Filmen, som de tre danske studerende har
fået æren af at lave, skal være en del af et reklamefremstød for græsk kulturarv
og vise turister og forskningssponsorer hvad det er, arkæologerne går og finder
i lystbådehavnens mudrede vand.
Nye tanker
Umiddelbart klinger ordet ’museum’ og nye
computerteknologier ikke sammen. Men museerne tager i disse år i stigende grad
nye teknologier til sig for at gøre vores museumsoplevelse så livagtig og
engagerende som muligt. Og det skal ikke bare være en animeret film, vi kan se
på. Vi skal ind i filmen, så at sige.
- Lige nu har man en touch–screen eller et par
høretelefoner med informationer i væggen ved siden af et maleri, hvis bølgerne
går højt ude på museerne. Men museerne er ved at gå væk fra tanken om,
at computere er noget, der findes i en kasse på et bord, siger Christian
Dindler, som er med i forskningscenteret Interactive Spaces og skriver ph.d på
Institut for Informations- og Medievidenskab
ved Aarhus Universitet.
Her forsker man meget i, hvordan nye teknologier
kan gøre ’oplevelsesrum’ – såsom museer – mere interaktive for folk. Tanken er
blandt andet, at man kan videreudvikle et museum som frilandsmuseet, hvor gamle
huse netop er rekonstrueret, så man føler, man går rundt i
fortiden.
Virtuel Reality
- Computerne flyder ud i vores fysiske
omgivelser i dag. Det man snakker meget om lige nu er Augmented Reality
eller beriget virkelighed. Det vil sige, at man tilføjer et digitalt lag uden på
den fysiske verden for eksempel ved hjælp af et par briller, siger Christian
Dindler.
Med brillerne ser man måske pludselig
ekstra bygninger eller mennesker der bevæger sig ved siden af de virkelige.
Inden for den nærmeste fremtid vil vi helt sikkert
se mange nye måder, hvorpå museer skaber digitale virkelighedstro oplevelser
inde i museumsbygninger eller ude i virkeligheden, som er mere Virtual
Reality lignende, forklarer han.
- Med nye
teknologier får vi mulighed for at komme i kontakt med den virtuelle verden ved
hjælp af vores kroppe og vores bevægelser, ligesom man i dag styrer et
computerprogram med en mus, siger Christian
Dindler.
Animationsfilmen er lavet på foranledning
af arkæolog Bjørn Lovén, som er projektleder på Zea Harbour projektet.
Det er et
græsk-dansk forskningsprojekt, der involverer både Det Danske Institut i Athen,
det græske kulturministerium og Syddansk Universitet. Flåden i Zea havn blev
bygget af den græske statsmand Themistokles under de såkaldte perskerkrige og er
kendt for slaget ved Salamis i 480 f.v.t, men var også medvirkende i
den senere Peloponnesiske Krig (437-404 f.v.t.).
Grækernes kæmpe flåde i Zea
var årsagen til, at grækerne holdt stand i de persiske krige og havnen er derfor
indirekte årsagen til, at vi i dag har det græsk-inspirerede demokrati styre i
vesten.
Se mere om projektet på www.zeaharbourproject.dk
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.