En temmelig kejtet situation. Sådan beskriver journalist og debattør Nathalie Ostrynski i en klumme i Berlingske afslutningen på en ellers hyggelig aften på en restaurant i København.
Den ubehagelige stemning opstod, da Nathalie Ostrynski skulle betale, fik dankortterminalen stukket i hånden og skulle tage stilling til, om hun ville give drikkepenge.
Ansat optog personalemøde i skjul: Landsretten blåstempler bortvisning
- Den situation er altid forbandet kejtet, synes jeg. Denne aften blev det virkelig akavet. Jeg ville trykke nej, og forsøgte først at trykke på skærmen. Det duede ikke, og hvilken knap skulle jeg så aktivere? I små, men forfærdelig lange sekunder, måtte jeg kaste al skam af mig og spørge tjeneren om, hvad jeg skulle gøre for at svare nej, fortæller Nathalie Ostrynski i sin klumme.
Ifølge Nathalie Ostrynski reagerede tjeneren ikke just positivt på spørgsmålet og afsluttede aftenen med surt at vrisse "jamen så tak for i dag".
Selv følte hun sig som verdens dårligste kunde.
- Hvis jeg skal lægge drikkepenge, vil jeg have retten til at gøre det diskret og elegant. Drikkepenge er i Danmark en stille tilkendegivelse af noget særligt godt. I tidens instant like-kultur er jeg blevet frarøvet den mulighed. I det hele taget har man som betalende kunde mange steder fået en udvidet HR-funktion, og der bliver råt afkrævet svar med det samme, skriver hun i klummen i Berlingske.
Her pointerer hun også, at hun frygter, det griber om sig, så der en dag bliver sat en "hvad-synes-du-om-os-funktion" op på steder som eksempelvis kassen i supermarkedet og på tankstationen, så man på den måde konstant skal vurdere andres arbejde.
- Den dag håber jeg vitterligt, at der er en svarmulighed, der hedder "ved ikke", understreger hun i sin klumme i Berlingske.