
En mand kommer hjem
Instr.: Thomas Vinterberg
Ni år (og et par symbolikspækkede internationale kæmpeflop) efter Festen kommer Thomas Vinterberg hjem til dansk film. I et forsøg på at genfinde fodfæstet med en mindre prætentiøs drama-komedie, der med dynamisk kameraføring udspiller sig i den danske provins.
Kokkeeleven Sebastian (debutant Oliver Møller Knauer) har stammet, siden mor blev lesbisk, da troløse far smed sig foran et tog. Lykkeligt trolovede Sebastian har sværget aldrig selv at blive sådan et svin som sin far, men da en flamme fra fortiden dukker op, er en betingelsesløs kærlighed genoptaget på få minutter.
På hotellet, hvor Sebastian arbejder, er en verdensberømt operasanger (Thomas Bo Larsen) indlogeret – lillebyens stolteste søn er tilbage for at give koncert til byjubilæet. Den livstrætte kunstner, medbringende proforma-kone og tyngende entourage, finder i Sebastian et selvhjælpsprojekt og forsøger at vejlede ham til at få taget de rigtige valg og slippe af med talefejlen.
En del forviklinger og gamle hemmeligheder skal dog først afvikles og afdækkes. Problemet er, at de hverken genererer grin nok til gennemført komedie eller udvikler sig til et egentligt vedkommende drama. I stedet landes i bagatelgrænseland med en godmodig, men halvhjertet gang lidt af hvert.
Mens de smukke unge mennesker i centrum primært udmærker sig ved at være unge og smukke i både modlys og kornmarker, er Larsen god på sin vanlige, jovialt troværdige facon inde bag fessorbriller og charmeklud.
I de mindre biroller stjæler Morten Grunwald alle sine scener som stresset hoteldirektør med en fyringstrussel kronisk på læben. Også Sebastians mandehadende mødre (Karen Lise Mynster og Ulla Henningsen) er sjove, selvom de reelt er ude i samme folkekomedie-rendyrkede parodi, som køkkenets følsomme kunstnerkok (svenske Shanti Roney) mislykkes grelt med.
Anmeldt af Noe Habermann