Danskernes mediebrug foregår i høj grad på digitale og mobile platforme.
Streaming går frem, mens flow-tv og traditionel radiolytning går tilbage.
Det er nogle af de konklusioner, der indgår i den årlige rapportering om danskernes brug af medier, som Slots- og Kulturstyrelsen fredag offentliggør.
Se udpluk fra rapporten her:
* I 2017 så danskerne i gennemsnit traditionelt fjernsyn i 2 timer og 30 minutter dagligt. Forskellene mellem de yngre og de ældres tv-forbrug er fortsat markant. Eksempelvis så de 12 til 18-årige tv i 46 minutter om dagen, mens de 71-årige og derover så tv i 284 minutter.
* Radiolytningen er faldet fra 1 time og 56 minutter dagligt i 2016 til 1 time og 51 minutter i 2017. I modsætning til 2016, hvor kun lyttetiden til et mindre antal kanaler faldt, er faldet i lyttetiden i 2017 fordelt over størstedelen af kanalerne.
* Over halvdelen af danskerne (54 procent) har i 2017 streamet audiovisuelt indhold mindst én gang om ugen. Forskellen mellem de yngre og de ældre er imidlertid fortsat stor.
* Smartphonen er det mest benyttede apparat, når danskerne skal på internettet både generelt og uden for hjemmet. I 2017 benyttede 83 procent af danskerne smartphone til at gå på internettet, hvilket er mere end dobbelt så mange som i 2011. I 2017 bruger markant flere ældre nu også smartphonen til dette formål.
* Annoncemarkedet er fortsat i vækst og voksede fra 2016 til 2017 med 127 millioner kroner til i alt 13.447 millioner kroner. Udviklingen er fortsat kendetegnet ved store forskydninger mellem de forskellige mediegrupper: Særligt annonceomsætningen på internettet vokser (+558 millioner kroner i 2017), mens annonceomsætningen for trykte medier falder (-375 millioner kroner).
Kilder: Slots- og Kulturstyrelsen
/ritzau/