Lastbilchauffører fra Filippinerne har ifølge fagforeningen 3F boet under kritisable forhold i en lejr i Padborg.
De er ansat i et polsk datterselskab til den danske virksomhed Kurt Beier Transport.
Men hvorfor er der filippinske chauffører i Danmark? Læs mere her.
* De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres.
* I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
* I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016.
* Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen.
* Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra.
* Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa.
* Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter.
Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen.
Kilder: Ugebrevet A4 og Investigate Europe.
/ritzau/