Somaliske piraters succes med at kapre skibe er på sit laveste niveau i tre år. Men det skal ikke få lystyachters besætninger til at tro, at nu er der adgang til pirat-frit farvand. Tværtimod.
De skal holde sig lang væk fra den sydlige del af Rødehavet, Adenbugten og den vestlige del af det Indiske Ocean.
Advarslen kommer fra den øverstbefalende for EU's Navfor-styrke mod pirateri ved de somaliske kyster, kontreadmiral Duncan Potts.
- Antipiratstyrkerne vil fortsat opretholde presset på de somaliske pirater ved at forstyrre deres aktiviteter på havet.
- Når det er sagt, kan det ikke understreges nok, hvilken betydelig risiko, lystfartøjernes ejere vil sætte sig i, hvis de vælger at sejle i højrisiko-området, hvor pirater er kendt for at operere, siger Duncan Potts på styrkens hjemmeside.
Truslen består fortsat, og eventyrsejlere i private lystyachter bør derfor holde sig væk, selv om piratangrebene er faldende.
- Vi ser i øjeblikket en uomgængelig succes i reduktionen af piratangreb ud for Afrikas Horn.
- Vi ser meget positivt på, at shippingbranchen har gennemført selv-beskyttelsesforanstaltninger for at forhindre angreb på handelsskibene, der passerer området, tilføjer Duncan Potts.
Omkring 12 lystbåde er blevet angrebet af pirater, og deres besætninger fanget eller dræbt af pirater i Adenbugten og Det Indiske Ocean i de seneste par år.
Næsten hvert rapporteret angreb på en yacht førte til, at lystsejlerne blev taget som gidsler.
Skæbnen overgik sidste år den danske lystyacht ING fra Kalundborg med fire voksne og tre børn om bord. De blev kapret den 24. februar, men slap fri den 6. september mod betaling af en ukendt løsesum.
De danske eventyrsejlere var - på trods af advarsler - sejlet ind i det piratfarlige område og blev angrebet ud for Afrikas Horn.
/ritzau/