Det var som at opleve en fortabt søn vende hjem. Da skydedørene i
George Michaels enkle og dog klasse-osende scene-set-up skiltes, og den
jakkesæt-klædte crooner slentrede ud med sin trådløse mikrofon for
læberne, bølgede varme, pift og klapsalver fra 49.000 publikummer ham i
møde.
Danskerne havde ventet i 25 år på deres første koncert
med en af verdens største og suverænt mest sejlivede popstjerner, og
tålmodigheden lønnede sig. For sjældent har man set et mere gennemtænkt
og veleksekveret show. Perfektioneret og fluekneppet som en af George
Michaels lydefri album. Men uden at miste glød og fornemmelsen af
umiddelbarhed.
Backet af seks velsyngende korister og et stramt
spillende band placeret på et tre-etagers stillads, der flankerede den
bølgende og billedfræsede storskærm midt på scenen, følte George
Michael sig tydeligvis tilpas i Parken. Han smilede, hilste,
applauderede det medlevende menneskehav og kunne sågar ikke holde sig
fra et par af sine kejtede krops-vrid. Nogen dansemus bliver han sgu
aldrig, men George Michael lod klædeligt den gode stemning løbe af med
sig og lignede en mand i balance, så ikke et ord om livskrise og
bumsede her.
Derimod en masse om en hitparade ud over det
sædvanlige. Og en unik stemme, der har overstrålet de fleste andre i
poppen gennem tre årtier.
Første højdepunkt indtraf med
setlistens nummer tre, Fastlove . Den suverænt skårne club-basker fik
gang i fællessangen, så George Michael bekvemt kunne lade 49.000 venner
gøre arbejdet for sig i de lyseste fraseringer, der hørbart trækker
veksler på hans sarte randregister. Alt imens dunkede et stort
disco-hjerte på storskærmen bag ham, og den gensidige kærlighed blev
ligesom sværere og sværere at ignorere.
Dernæst skulle vi
tilbage til Father figure , og nationalstadionets overdækning var ved
at lette, da Everything she wants med den let genkendelige
synth-percussion boogiede ud over menneskehavet og klaskede
forstyrrende imod bagvæggen. Det eneste, der reelt var at udsætte på
Parkens ellers så udskældte lydbillede.
Efter en time og 11
numre i en velkomponeret blanding af ballader og up-tempo-ballader var
det pause-tid, men inden den 43-årige brite forlod scenen, lynede han
lige ned på en gigantisk ballon-udgave af George W. Bush.
Ud af
gylpen dumpede en engelsk bulldog iklædt Union Jack, og den oppustelge
skødehund bed sig tydeligvis fast i præsidentens skridt i de stive 20
minutter, afbrækket varede. George Michael står ved sine
overbevisninger, og det må ikke mindst premierminister Tony Blair sande
oven på sit trofaste partnerskab med USA i Irak-konflekten.
Da
den storsmilende, men fåmælte, sanger vendte tilbage, kvitterede han
med en perlerække af sine største hits, og den i alt to timer lange
koncert forduftede i moden popfest og superstjernens selvsikre og
misundelsesværdige intonation, som ikke tillod så meget som én skæv
frasering i løbet af de 20 numre, koncerten varede. Jesus to a child
sendte synligt kaskader af kuldegysninger gennem det modne og yderst
civiliserede publikum, mens ekstranummeret Freedom ´90 fik alle på
tribunerne op af sæderne.
Stemningen kunne med andre ord ikke
have været bedre - eller pænere, for den sags skyld - og det er og
bliver bare den bedste ramme om voksenpop. Skabt uden oprør, men på
indre opgør.