Sorte penge, løndumping og arbejdsdage på 14 timer bag rattet.
Danske taxachauffører kan se frem til et ringere arbejdsmiljø, hvis et taxa-udspil i regeringens nye vækstpakke bliver til virkelighed. Sådan lyder advarslen fra offentlige myndigheder, eksperter og arbejdsmarkedets parter.
"Det her udspil vil være med til at slå taxabranchen ihjel," siger Allan Andersen, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Han bakkes op af arbejdsgiverforeningen Atax, Taxanævnet og Dansk Taxi Råd og flere politikere i oppositionen.
Tanken bag forslaget
Regeringen vil have taxamarkedet liberaliseret, for at komme en række problemer i branchen til livs.
I dag er det sådan, at hver enkelt kommune bestemmer hvor taxaer, der maksimalt må være i kommunen.
Men begrænsningen medfører en række ekstraudgifter for taxavirksomhederne, og det er ifølge regeringen med til at svække branchen.
Transportminister Magnus Heunicke peger blandt andet på, at der over de seneste år er forsvundet 1.000 taxaer. Det har givet længere ventetid på taxaerne.
Men konsekvensen af liberaliseringen bliver et dårligere arbejdsmiljø for chaufførerne vurderer ekspert.
En 'working poor' branche
Hannah Ellingsgaard, der er ph.D. studerende fra RUC og har forsket i taxachaufførnes adfærd, når de udsættes for konkurrence.
"Det jeg kan se ud fra min forskning er, at chaufførerne bliver længere tid i vognene når konkurrencen øges," siger hun.
Udover de længere arbejdsdage, er det ifølge Hannah Ellingsgaard sandsynligt at også indtjeningen vil falde, fordi der bliver flere chauffører om den samme kørsel.
Derudover tiltrækker branchen mange af dem, der ikke har andre steder at gå hen på arbejdsmarkedet, og dermed vil branchen i sidste ende risikere at blive en 'working poor'-branche, der kun tiltrækker de fattigste.
Udlandets erfaringer
Flere af de lande, der har indført dereguleringen har oplevet store problemer med forringet arbejdsmiljø, sort arbejde og piratkørsel.
Blandt andet i Sverige, hvor der er set flere eksempler på skatteundragelse og snyd som følger af liberaliseringen.
Og i Irland, hvor antallet af taxaer steg fra 4.000 til 26.000 efter liberaliseringen. Det medførte dårligere løn for chaufførerne og en kraftig stigning i chauffører der tog overpriser for turene.
Det er sandsynligt at noget lignende kan ske i Danmark, vurderer Taxanævnet i Region Hovestaden.
3F: Det er en spareøvelse!
Chaufførernes fagforeningen 3F er stærkt utilfredse med regeringens udspil. Det vil gøre det sværere for chaufførerne at være på overenskomst, fordi overenskomstdækkede chauffører er dyrere at have siddende, forklarer Allan Andersen fra 3F.
Han har flere aktuelle sager med chauffører, der kører 14 timer om dagen. Og sådan vil det blive overalt i taxabranchen, hvis taxa-initiativet slår igennem, advarer han.
Allan Andersen kalder taxa-initiativet en spareøvelse, så de offentlige myndigheder kan købe taxature billigt ind til den offentlige trafik.
"Konkurrencestyrelsen og Finansministeriet vil have ødelagt den her branche for at få billigere priser. Og det får de - ja, men på bekostning af chaufførernes løn- og arbejdsforhold," siger han.
Transportministeren: Løn- og arbejdsvilkår overholdes!
Finansministeriet henviser til Transportministeriet.
Transportminister Magnus Heunicke forsikrer at arbejdsforholdene for chaufførerne ikke vil blive forringet af loven:
"Det er en helt anden reform vi lægger op til end den, der er gennemført i Holland og Sverige. Og jeg vil gerne i den nye lovgivning benytte lejligheden til at præcisere, at gældende løn- og arbejdsvilkår selvfølgelig skal overholdes," siger han.