Fremover kan det blive dyrere at sætte sig ind i en taxa.
Et nyt udspil i Regeringens vækstpakke skal øge konkurrencen i taxabranchen. Men udspillet kan betyde, at taxapriserne stiger advarer flere eksperter, der har udenlandske erfaringer i ryggen. Hos Taxanævnet i Region Hovedstaden er man nervøse på forbrugernes vegne.
"Vi er meget betænkelige ved udspillet, for udenlandske erfaringer viser at priserne vil stige væsentligt," siger Frida Gisladottir, sekretariatschef.
Ideen med udspillet er ellers, at regeringen vil øge konkurrencen ved at fjerne reglen om, at der kun må være et fast antal taxaer på gaderne.
Så bliver det ikke længere kommuerne, der bestemmer antallet af taxaer, og markedet bliver dermed frit.
Rent markedsøkonomisk skulle det give mindre priser for forbrugerne, da konkurrencen vil blive større mellem vognmændene.
”Der kommer til at ske det stik modsatte”, siger norsk økonom Sveinung Fjose, der har forsket i flere aspekter af den norske taxabranche.
Udbud og efterspørgsel
Han forklarer, at taxamarkedet ikke reagerer som et normalt marked med udbud og efterspørgsel. Og det er der ifølge forskeren tre grunde til.
For det første er der mange kunder, der ikke bekymrer sig om pris.
For det andet har kunderne meget lidt indsigt i, hvad en tur med de forskellige taxaselskaber koster.
Og for det tredje er det sådan, at når efterspørgsel og løn daler, så øges udbuddet, fordi chaufførerne må køre længere for at tjene det samme.
Alle tre ting er medvirkende til, at det øgede udbud fører til højere priser for forbrugeren.
Priserne steg i udlandet
Og det er da også det man har set i flere af de andre lande, der har gjort taxamarkedet frit.
I Holland steg priserne med 10 procent i årene efter dereguleringen, og faldt aldrig igen. Derfor har politikerne nu rullet dele af loven tilbage.