Der er normalt kamp om de 12 kursuspladser, selvom de koster 650 kroner. For hvem vil ikke gerne have private staldtips af musikcheferne for Danmarks mest magtfulde radiokanaler, når de nu gerne sælger sig selv for at lære andre at sælge sig selv – til netop dem?
'Plug In – få din musik spillet i radioen' hedder det to dages-kursus, der i foråret krævede et ekstra forløb for at tilfredstille behovet hos de hitlystne medlemmer af Dansk Musiker Forbund og/eller KODA (Komponistrettigheder i Danmark), som nu også får tilbudt sær-undervisning i oktober måned.
Det er den populære musikredaktør og P4-radiovært Alex Nyborg Madsen plus musikchefen for P3, Lars Trillingsgaard, der står bag det, som i KODA's program bliver solgt som et kursus, der »imiterer et plug-in-møde i radioen med dig til stede, når musikken diskuteres«.
Fordels-kursus
DR's musikchefer giver altså praktiske råd, når deltagerner øver sig, som om de i virkeligheden var til et af de såkaldte musikudvalgsmøder, hvor komponister og pladeselskaber normalt forsøger at sælge deres musik.
Det bekræfter Peter Poulsen, projektleder for Artlab, der arrangerer kurserne.
»De får for eksempel at vide: 'Det er et godt nummer, men produktionen er ikke god nok til at blive spillet i radioen'. De får altså chancen for at diskutere deres muligheder, og det er et stort behov for kunstnere at finde ud, hvorfor de ikke bliver spillet. P3 har jo en meget, meget, meget snæver musikprofil.«
Men er det en fordel for musikere at være med på sådan et kursus? Kommer de forrest i køen?
»Det er en fordel, fordi man får en afklaring og har hørt kritikken fra hestens egen mund,« siger Peter Poulsen og understreger, at han dog ikke opfatter networking-forløbet som et musikalsk fripas til P3 og P4.
De to DR-redaktører får præcis 593 kroner i timen for seks timers sparring, altså cirka 3500 kroner for hver gang, de rådgiver om, hvordan man begår sig på public service-stationen.
På kant med DR's etik
I DR's etiske retningslinjer står der, at medarbejderne ikke må påtage sig bijob eller modtage gaver, der kan skabe tvivl om DR's troværdighed og uafhængighed. Musiker, forfatter og musikforsker Henrik Marstal mener, at musikchefernes bijobberi er ude i en moralsk gråzone.
»Deltagerne får en fordel. Det ligner fedtspilleri, at de får foretræde. Problemet er, hvad det præcis er for nogle gode råd, deltagerne får, for det er noget underligt miskmask, at DR nu skal have ansvaret for, om folks karriere bliver til noget,« siger Marstal og uddyber:
»Altså, alene mistanken om, at de kan sidde og være modtagelige for tilfældig charme af en deltager, gør, at man kan diskutere, om kriterierne for sådan et kursus er ordentligt på plads. Jeg er ikke vanvittigt moralsk forarget over beløbet, men lidt forarget over, at det kommer til at ligne en magtdemonstration. Hele det danske musikliv er jo afhængigt af P3 og P4.«
Mafiametoder
Nyhedsavisen har talt med adskillige musikere, som er stærkt kritiske over for arrangementet, men ikke har lyst til at stå frem med navn, fordi de i sagens natur er bange for at rage uklar med DR's musikudvalg.
En sangskriver siger:
»Én ting er, at det i forvejen er forargeligt, at man skal søge foretræde for et lille udvalg, der skal vurdere, hvad hele Danmarks befolkning skal høre på. En anden ting er, at KODA, som er den organisation, der skal varetage vores rettigheder, samtidig tækkes det udvalg, der underviser i, hvordan man tækkes udvalget. Det virker meget lidt troværdigt. Dybest set tenderer det jo mafia-metoder, at man har så hård en topstyring på det her område.«