Det skal være helt slut med at vognmænd presser deres chauffører til at underskrive en aftale på, at de selv skal betale bøden, hvis kørehviletiden bliver brudt.
Det mener Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen.
”Det her er helt forkert. Det objektive ansvar sikrer, at vognmanden ikke presser sine chauffører til at lave ulovligheder,” siger han.
Som Avisen.dk har skrevet, drejer det sig om lastbilchauffører, der i deres ansættelsespapirer presses til at skrive under på, at de ikke bare vil betale deres egen bøde, men også vognmandens bøde, hvis de kommer til at køre længere end de må ifølge kørehviletidsbestemmelserne.
Bøder på op til 100.000 kroner
Det kan betyde bødestørrelser på op til 100.000 kroner, men i værste fald vil vognmændene lægge ruterne så lange, at chaufførerne kører flere timer, end de må, ad gangen – og dermed forhøjes risikoen for ulykker. Mange chauffører har allerede skrevet under og tror derfor ikke at vognmanden kan trækkes i retten – selvom det er ulovligt.
Men fremgangsmåden med at flygte fra ansvaret via de dårlige ansættelseskontrakter, er ulovlig - uanset om chaufføren har skrevet under, lyder det fra transportordføreren.
Han ser fænomenet, som et tegn på at transportbranchen er presset.
"Langt størsteparten af de danske vognmænd er deres ansvar bevidst. Men vi ved også, at der er brodne kar i alle brancher," siger Kim Christiansen.
Vil gå rettens vej
I Kristelig Fagbevægelse er man nu så opsat på at få den udbredte praksis standset, at de tager slagsmålet til retten.
”Vi vil have afprøvet, om det holder i retten. Det tror vi ikke, for det ville betyde, at arbejdsgiveren går fri for straf, hvis han kan lægge ansvaret over på lønmodtageren,” siger advokat i KRIFA, Søren Grinderslev.
Han har den seneste uge haft tre sager, der alle handlede om kørehviletidsbestemmelser på sit bord.